WT 16-17, 26 februari 2017 - Tirohanga Beach Motor Camp, Tirohanga, NZ - 54 km

26 februari 2017 - Tirohanga, Nieuw-Zeeland

Op zoek naar een rustig en mooi fietsgebied op het Noordereiland waren we en misschien was dat wel erg optimistisch. Tot nu toe lopen we steeds tegen het drukke verkeer aan en waren er, behalve moeilijk berijdbare mountainbike-trails, weinig doorgaande fietspaden. Wat missen we het overzichtelijke Nederlandse knooppuntensysteem soms!

Na veel wikken en wegen hebben we besloten om langs de noord- en de oostkust van het Noordereiland te gaan fietsen.. Het plan om eerst met de bus naar Gisborne te gaan en dan noordwaarts te rijden, hebben we eergisteravond in een split second verlaten. Andersom voelde veel beter, gelijk op pad en niet eerst weer dat gedoe met bussen reserveren en gespannen afwachten of de fiets mee kan. Dat zien we later wel weer.

Dus zijn we vanochtend uit Whakatane oostwaarts gereden, langs de Bay of Plenty. Met onze nog koude benen moesten we gelijk een flinke bult op en ook daarna bleef het heuvelachtig. Dat kost veel energie en bij mij sloeg al snel de hongerklop toe. Zelfs na de Dutch Apple Cake bleef ik me een tijdlang wat slapjes voelen. Zo zie je maar weer dat geen twee fietsdagen dezelfde zijn: gisteren dacht ik dat ik geweldig kon fietsen, terwijl ik vandaag veel moeite had om vol te houden. Gelukkig was de tweede helft van de route wat vlakker, doordat we langs de zee of een baai fietsten. Het was fantastisch om de zee, zo blauw, zo blauw, weer te zien. Het was zondag vandaag, dus er waren wel wat mensen op het strand, maar dit gebied oogt echt nog vrij ongerept en de weg die we gaan nemen lijkt tot nu toe rustig. Dus misschien hebben we inderdaad wel dat ene stukje Nieuw-Zeeland gevonden waar niet zo enorm veel auto's, vrachtwagens en campers voortrazen.

We stopten bij Salt Marsh Lookout voor een korte wandeling-met-uitleg naar dit zilte moeras. Er groeien bijzondere planten, waaronder de oi-oi en de wi-wi grasjes en diverse vogels voelen zich er thuis. Om half een kwamen we aan in het beoogde eindpunt voor vandaag, het aardige plaatsje Opotiki. De I-Site hielp ons weer aan nuttige informatie en kaarten. We wilden graag dicht bij zee overnachten en dat kon, in alweer zo'n fijn huisje met eigen keuken op de Tirohanga Beach Motor Camp. In Okotiki aten we een pizza en brachten we een bezoek aan de supermarkt en toen was het nog zeven kilometer verder fietsen. We hebben snel de zwempakken aangetrokken om via een kort weggetje over het duin de zee in te duiken. Heerlijk was het om in dat aangenaam warme, heldere water te dobberen, terwijl de niet al te hoge golven af en aan rolden.

In ons huisje op deze ruim opgezette groene camping is het heerlijk toeven. Ik heb zelf gekookt en daarna zijn we nog weer even naar het strand gelopen, waar het met de ondergaande zon nog mooier was dan vanmiddag.

Totaal 2514 km

1. Linda:
    26 februari 2017
    Eindelijk weer wat warmte en ook per fiets verplaatst. De illusie van het ongerepte van Nieuw Zeeland dat inde reisgidsen zo geroemd wordt, vervliegt wel met de herhaaldelijke meldingen van druk verkeer, veel toeristen en vrachtwagens. Gelukkig dan nu een stuk strand waar het eens rustig is!