WT 16-17, 22 april 2017 - Howard Johnson Motel, Flagstaff, AZ, USA

22 april 2017 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Zaterdagochtend! Ondanks dat wij al maanden lang elke dag weekend hebben, blijft dat leuk. Ik lees dan altijd het Volkskrant Magazine en ik bestudeer de plaatselijke gewoonten. Dat moest echter nog even wachten, want we hadden afgesproken om eerst met Els en Anouk, en daarna met Jan te Skypen. Het duurt niet lang meer of we gaan elkaar in levenden lijve zien, in Golden, Colorado, en dat vereist wat organisatie. Nu hebben we in grote lijnen afgesproken wie wanneer aankomt, waar we slapen en wat we samen gaan bekijken. Zin in!

Nadat we al onze spullen weer hadden ingepakt, vertrokken we naar Flagstaff, een uurtje rijden naar het zuiden langs de besneeuwde San Francisco Peaks. We hadden daar goede verhalen over gehoord en van Elske kregen we nog wat gefotografeerde bladzijden uit de Lonely Planet toegestuurd. Zij gaan er ook naartoe op hun rondreis door Colorado, Utah en Arizona.

Meteen toen we er binnenreden, voelden we ons thuis in deze universiteitsstad. Het heeft een mooi historisch centrum met veel leuke winkels en horeca in alle soorten en maten. Ook leuk: veel mensen bewegen zich voort op de fiets. Net als bij ons zie je hele gezinnen fietsen, met de jongste telg in zo'n grappig karretje. Bij de Tourist Info kregen we een kaart en goede adviezen. Het bleek vandaag Earth Day te zijn, een landelijk evenement dat lokaal werd ingevuld door een informatiemarkt met allerlei stands. Een paar thema's: energiebesparend wonen, het terughalen van de wolf in Arizona en de waterhuishouding van de staat. Er traden ook bands op, waaronder de geheel uit vrouwen bestaande formatie Heartwood. Op een bankje gezeten kun je dan natuurlijk heerlijk mensen kijken. Eerste conclusie: hier wonen weinig Trumpstemmers. Tweede: wat zien de mensen er hier hip, slank en gezond uit! Derde:  wat is dit een relaxte, zonnige stad.

Wij zochten een van de vele terrasjes in de zon op om te lunchen. Mmm, lekkere broodjes en salades hadden ze op de kaart staan. Daar paste misschien wel een zaterdags wijntje bij. We hadden al twee glazen cava besteld toen de ober bedacht dat ze een actie hadden: op het terras was een hele fles net zo duur als twee losse glazen. Als rasechte Nederlanders konden wij zo'n koopje natuurlijk niet laten gaan. Dus zaten we even later met een ijsemmertje tussen ons in aan de bubbels, het stadse gevoel in optima forma.

Tot een uur of drie liepen we nog wat door het centrum, er was weer een nieuwe band aan het spelen en ach, we nemen ook een lekker ijsje. Op het grasveld voor de City Hall was een demonstratie gaande: March for Science. Met allerlei spandoeken en toespraken werd er actie gevoerd tegen plannen van de regering om te bezuinigen op de wetenschap en om de vrijheid van wetenschappelijk publicaties aan banden te leggen. Wetenschap is geen mening! Make America smart again! waren een paar van de leuzen. Laten we hopen dat het iets uithaalt. Na al die stadse drukte was het tijd om de motelkamer op te zoeken, voor een heerlijk zaterdags middagdutje.

We besloten de dag met een etentje in het hippe restaurant Karma Sushi. Mooi interieur, goed eten en een levendig decor van studenten, jonge gezinnen en een paar verdwaalde oudere fijnproevers zoals wij. Je staat wel binnen een uur weer buiten. Want hoewel de sushi ter plaatse vers wordt klaargemaakt, krijg je binnen de kortste keren je bestelling geserveerd en als je bordje leeg is en je geen dessert neemt, ligt de rekening er ook meteen. Zo maak je weer snel plaats voor de volgende gasten, die bij de deur in de rij staan om een tafeltje te krijgen.