WT 16-17, 24 april 2017 - Econolodge, Flagstaff, AZ, USA

24 april 2017 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Van de Lonely Planet moesten we echt naar Sedona, een stadje ten zuiden van Flagstaff. Het zou 'a stunner' zijn en als je op zoek bent naar spirituele en artistieke vibes, dan zit je daar helemaal goed. We hadden geprobeerd om er een hotel te vinden, maar de prijzen daarvan gingen ons budget - dat momenteel een beetje te lijden heeft onder onverwachte uitgaven als de huurauto - ver te boven. We besloten daarom om nog een nacht in Flagstaff te blijven, in een nieuw hotel, en op en neer naar Sedona te rijden.

Na het zeer basic ontbijt in ons hotel keken we eerst even naar het eerste publieke optreden van Barack Obama op tv. Hij was te gast bij de University of Chigago en sprak daar met jonge republikeinen en democraten. Goed om hem weer te zien. Hij liet zich niet verleiden tot het maken van negatieve opmerkingen over Trump en richtte zich met name op de toekomst. Omdat de koffie van Howard Johnson wel erg waterig was, gingen we voordat we echt op pad gingen, nog even aan bij Fire Creek, een heel hip cafe waar ze heerlijke lattes verkopen, met iets lekkers erbij.

Op weg naar Sedona over Oak Creek Canyon Scenic Highway 89A kwamen we door Coconino National Forest en langs weer nieuwe State Parks: het Slide Rock State Park en Red Rock State Park. Helaas waren er wegwerkzaamheden en hobbelden we hele stukken over erbarmelijk slecht asfalt en later, over een deels afgesloten stuk, moesten we achter een Pilot Car aan rijden. Dat deed ons natuurlijk denken aan ons ritje met de fietsen achterop zo'n zelfde auto in 2012, vandaar dat Henk er een foto van heeft gemaakt.

Het is goed te zien dat het voorjaar nu ook hier doorbreekt. Vorige week waren de meeste bomen nog kaal, nu zie je overal het prille groen uitbotten en de wilde bloemen staan volop in bloei. Dat komt natuurlijk mede omdat het al een poosje prachtig lenteweer is, overdag zonnig, maar 's avonds en 's nachts nog behoorlijk koud. Tijdens een paar korte wandelingen genoten we van de warmte en de lentegeuren en kleuren. Bij Slide Rock Park zaten er al veel mensen op de platte rode rotsen langs de rivier en een paar jongens en meisjes sprongen in het nog erg koude water. Wij hebben er alleen naar gekeken, maar we raden Elske en Anouk aan om er over vier weken 's ochtends vroeg naartoe te gaan om heerlijk in het heldere water te zwemmen en op de rotsen te zonnen.

Sedona viel ons direct al tegen toen we er binnenreden. Het is weliswaar schitterend gelegen tussen de rode rotsen, met veel groen en bloemperkjes, maar veel meer dan een enorme hoeveelheid souvenirwinkels, cafés en restaurants is het eigenlijk niet. Grote bussen worden er uitgeladen en al die mensen worden vervolgens weer in roze jeeps en ouderwetsige trolleybussen rondgereden. Wij aten een sandwich bij Sedona Memories, een onhip en daardoor rustig tentje, waar je heerlijk op de veranda kon zitten. Henk ging ondertussen even nieuwe binnenbanden kopen voor zijn fiets en bleef wel een halfuur weg. Hij trof een fietsenmaker die verloofd was geweest met een Wassenaars meisje en moest het hele verhaal van begin tot eind - van de verloving dus - aanhoren. Daarna hebben we wat langs de winkeltjes gelopen, maar werden niet enthousiast voor de t-shirts en turkooizen sieraden die je overal ziet. Wel mooi was het Sedona Arts Center, waar zeer uiteenlopende kunstenaars hun werk verkopen. Het keramiekwerk van Jeff Perkins vonden we allebei geweldig, maar ja, hoe krijg je zo'n enorme vaas van heel dun aardewerk veilig overzee?

Terug in Flagstaff hadden we geen zin om alweer uitgebreid uit eten te gaan. We hadden gisteren net als bijna alle andere gasten de restanten van ons overvloedige Thaise maal in van die leuke kartonnen doosjes meegenomen. Dus aten we nu weer veggie rolls en pad tai, aangevuld met flink wat fruit en een bakje Australische yoghurt. Aan die heerlijke toetjes van Noosa waren we daar verslaafd geraakt en tot onze verrassing verkopen ze ze hier ook.

Tot besluit hebben we nog een bezoek gebracht aan onze favoriete Amerikaanse boekhandel Barnes and Noble, die tot 9 uur open was. Nu we een auto hebben kunnen we de vier nieuw aangeschafte boeken en de Vogue probleemloos meenemen.

1. Linda:
    25 april 2017
    Ongelooflijk hoeveel meer bloemen jullie nu zien! En prachtige foto's daarvan. Voor de steden moet je doorgaans niet in Amerika zijn, zo blijkt wel weer uit Sedona, hoewel jullie Flagstaff wel leuk vonden.
    Dat Red rock state park ziet er geweldig uit.