17 juni 2023 - Bridgen in Spanje - dag 6 - Villa Tsjani, L’Ametlla de Mar

18 juni 2023 - L'Ametlla de Mar, Spanje

De opdracht van vandaag: een stukje rijden, onze intrek nemen in ons verblijf voor de komende week en ons melden bij Villa Familia/Tsjany.

De reis ging vlot, door de laatste kleine helft van Andorra en door de laatste hoge bergen, Noord-Spanje in. Dat oogde deels bekend, van onze fietstocht van vorig jaar, maar met de auto is het toch heel anders, zeker omdat de grote weg meestal om de dorpjes heen loopt, terwijl we er op de fiets, over kleine wegen, steeds doorheen kwamen. Voor de lunch vonden we in het dorpje Belltall wel een klein bankje om onze broodjes op te peuzelen. Daarna weer verder, met bekende plaatsnamen op de borden zoals Montblanc en Poblet; geen wonder, want we kruisten vandaag de route die we vorig jaar aflegden. Onderweg hield ik via de telefoon contact met Astrid en Albert, onze huisgenoten voor de komende week, die vanaf de Franse grens ook onderweg waren en al heel vroeg op de plaats van bestemming arriveerden..

Wij meldden ons om 3 uur op het terras waar Albert en Astrid aan een late lunch zaten. Fijn om ze weer te zien! Wij kregen ook een gefrituurde inktvisring en grote gamba van hun goedgevulde schalen, mmm. Het wachten was nu op het moment waarop we ons mochten melden bij ons huisje. Volgens het acht pagina’s tellende contract vol met uiterst gedetailleerde ge- en verboden, met bijbehorende boetes - 15 euro voor te laat vertrekken, 20 euro voor het niet uitruimen van de vaatwasser en nog veel meer voor het met zonnebrandmiddel vervuilen van het zwembad - mochten we ons om precies 5 uur melden bij Villa Tsjani. Astrid en Albert hadden het al eerder geprobeerd, maar nee, regels zijn regels. Toen de beheerders van het pand, een Belg en een Nederlander, minutieus gingen uitleggen dat we met beide afstandsbedieningen de tv harder en zachter konden zetten, kon Astrid het niet nalaten om te vragen of dat wel mocht volgens de voorwaarden. Daar konden de mannen gelukkig wel om lachen, dus de soep wordt misschien wel iets minder heet gegeten dan ze werd opgediend.

Een snelle omkleedronde voor de dames, toen reden we naar de villa waar het deze week allemaal gaat gebeuren. Jeroen begroette ons bij het hek van zijn enorme perceel, waarop twee flinke woningen staan. De tuin, waar `Jeroen en zijn zwager, de mede-eigenaar, veel werk hebben verzet, is nu een paradijsje vol tropische bomen en planten. Al snel zagen we veel bekende en nieuwe gezichten. Agnes, Marijke en Letta kennen we goed en ook met de experts, Tim en Jan Willem was het een vrolijk weerzien. Daarnaast waren er nog een achttal andere bridgers uit het hele land aanwezig, ook een aantal mensen die Jeroen van StepBridge kent. Er waren drankjes en daarna een lekkere pastamaaltijd. Na het eten was het tijd voor de eerste bridgesessie, 16 spellen aan vier tafels.

Nu, de volgende ochtend, zitten we met zijn vieren aan ons eigen zwembad, na een uitgebreid ontbijt. Gisteren hadden we weinig tijd om het huis goed te bekijken, maar nu zien we goed hoe leuk het hier is. Voor elk stel een slaapkamer met eigen badkamer, een goed uitgeruste keuken en de tuin met zwembad is prachtig. Nu nog mooi weer. Helaas is het wat bewolkt weer met onweersdreiging, dus voorlopig blijven we even hier. Vanwege het ritme van de bridgeweek, vanaf half 5 bridgen, tussendoor eten en daarna weer bridgen, zal het ons niet lukken om ’s avonds nog een reisverslag met bijbehorende foto’s te posten. Dat gaan we dus de volgende dag pas doen.

1. José ter Haar:
    18 juni 2023
    Wat een pracht plek.
    Heel veel (bridge) plezier!
    X