18/19 juni 2023 - Bridgen in Spanje - dag 7,8 - Villa Tsjani, L’Ametlla de Mar

20 juni 2023 - L'Ametlla de Mar, Spanje

De dagen zijn hier zodanig gevuld dat een dagelijks verslag lastig blijkt te realiseren. Desondanks gebeurt er aan de andere kant ook niet zoveel spannends dat we dat onmiddellijk moeten rapporteren, althans voor de lezers die niet zitten te wachten op de bridgeproblemen die ons door Tim Verbeek worden voorgeschoteld.

Zondagmorgen bleken we pas om 9 uur terecht te kunnen bij de Eurospar voor het verse brood. Na het ontbijt wilden we een fietstochtje maken naar l’Ametlla de Mar, maar omdat het regelmatig wat regende, werd dat uitgesteld tot na de lunch. Dat fietsen is hier nog wel een dingetje, vanwege de maffe infrastructuur waarmee je wordt geconfronteerd. Vanaf de zee gezien krijg je eerst de spoorlijn, dan de tolweg AP-7 en dan de drukke N-340. Langs de laatste loopt een brede vluchtstrook, maar dat fietst niet echt leuk. De meeste plaatsjes zijn in twee of meer delen  gesneden  door deze verkeersaders. Het aantal onderdoorgangen/viaducten is dun gezaaid en de plaatsjes zijn onderling slechts matig verbonden als je die N-340 niet wilt nemen.

We konden de eerste dag volgens Google een voetpad nemen onder de snelweg en het spoor door. Het goede nieuws was dat dat klopte, maar het was een behoorlijk hindernisparcours met de robuuste e-bikes van A&A. Er was o.a. een bruggetje met een hekwerk waar je je met de racefiets nog aardig vlot doorheen kon manoeuvreren; voor de e-bikes hadden we meetkundige precisie nodig. Daarna vonden we een leuk slingerend weggetje door het tamelijk dorre landschap met vooral olijfbomen en agaves. l’Amettla heeft een flinke haven met veel luxe jachten, maar lijkt verder geen toeristische topbestemming.

We waren net op tijd terug om aan de middagsessie van het bridgen mee te doen. Er kan buiten gekaart worden rondom het zwembad - als het niet te heet is en er niet al te veel wind staat, hetgeen tot nu toe gelukkig zo is.  Vervolgens verzorgde Jan Willem de barbecue met kipsaté, gemarineerd volgens recept van Agnes, hamburgers en heel veel salade. Vervolgens de avondsessie, ronde 1 van de viertallenwedstrijd tot het donker werd. Tim Verbeek heeft in elk setje spellen een paar handjes met een thema gestopt, dat slechts af en toe op tijd herkend wordt.

Gisteren hebben Marja & ik de omgeving iets verder verkend. Heerlijk rustige wegen, beetje klimmen, beetje dalen langs de bergrug die een stukje verderop het land in ligt. Daarna terug naar de kust, waar wat kleine dorpjes dorpjes liggen als  l‘Almadrava, Calafat, St. Jordi d’Alfama en Las Tres Cales. Wij zitten in die laatste ‘urbanització’, maar dan wel in het verst van de zee liggende deel, dus er moest weer een onderdoorgang worden gevonden. Het traject dat door Strava werd aanbevolen was de rivierbedding die achter ons huisje langsloopt - een boeiende afsluiting van ons fietstochtje. Even douchen en zwemmen en op naar de volgende activiteit. Om 1 uur hadden we afgesproken voor de lunch met een aantal van de andere deelnemers en daarna moest er alweer gebridged, gegeten en gebridged worden. Leuk, maar behoorlijk vermoeiend. Het is wel heerlijk om ons ‘s avonds terug te kunnen trekken in onze eigen accommodatie.

1. Linda:
    21 juni 2023
    Na al het bridgen is fietsen vast een welkome afwisseling, maar wat jammer dat bij de verstedelijking van het platteland nog niet erg rekening is gehouden met fietsers (en wandelaars?).
    Hopelijk vinden jullie alsnog wat aantrekkelijke routes.
    Een bijzondere combinatie, deze bridge/fietsvakantie.