18 mei 2023 - Dollardroute, dag 1 - Groningen - Nieuw Beerta - 58 km

18 mei 2023 - Nieuw Beerta, Nederland

In de zomer van vorig jaar zijn we al eens een lang weekend met de fiets op pad geweest, door Drenthe, bij Emmen de Duitse grens over en toen naar het noorden richting Nieuweschans weer terug. Drie dagen was kennelijk net te weinig om er een verslag van te maken op de blog. De tocht was ook zeker niet spectaculair, maar voerde wel over rustige wegen door afwisselende landschappen. We zeiden toen al dat we ook eens de (internationale) Dollardroute moesten gaan fietsen, die deels door (Oost)-Groningen en deels door Ost-Friesland loopt met een uitstapje naar Borkum. De Dollardroute is ruim 300 km lang, dus dat moet in een week vrij gemakkelijk kunnen.

Mijn nieuwe linkerknie moet hoognodig aan een duurtest worden onderworpen, Marja heeft een paar weken geen zittingen, het weer wordt eindelijk iets minder koud en wat droger en mijn bijholte-/keelontsteking lijkt grotendeels overwonnen. Inpakken en wegwezen dus. Vanmorgen om 11 uur gingen we goed ingepakt met de mutsen nog op onder de helm op pad. De temperatuur was inmiddels in de dubbele cijfers gekomen en de zon deed zijn best om de bewolking weg te branden, wat pas later op de middag echt lukte. Met een matige tegenwind was het stevig doorwerken, dus echt koud hadden we het al snel niet meer. Van het Groningse deel van de route kennen we al best veel stukken, dus we hebben besloten tot een wat creatieve invulling van het parcours door in Duitsland een extra lusje te gaan doen.

Zelfs vlak buiten de stad Groningen kwamen we al op een paar leuke fietspaden die we nog niet eerder hadden gezien. In Froombosch pakten we voor het eerst een stukje van de officiële route, om die al snel weer te verlaten. Tegen lunchtijd zagen we een bordje naar het ‘Voedselpark’, een bosrijk  streekje met fiets-en wandelpaden en middenin een paar leuke watertjes met de woest aantrekkelijke benaming ‘de Baggerputten’. In één van die watertjes was een grote vissteiger gemaakt, vol in de zon, redelijk uit de wind en helemaal voor ons alleen.

Via Noordbroek en Scheemda reden we vervolgens naar Midwolde en om het Oldambtmeer heen over een gloednieuw fietspad naar Finsterwolde en daarna naar Beerta, voor Marja zeer bekend terrein omdat ze daar vlakbij in Winschoten is opgegroeid. Marja heeft via AirBnb een leuk overnachtingsadres gevonden, in een tuinhuis op het erf van een voormalige boerderij in Nieuw Beerta. Weldadige stilte en een eindeloos uitzicht, maar wel de houtkachel aan, want het koelt al weer lekker af.

Morgen Duitsland in.

1. Aly:
    18 mei 2023
    Gevonden en gelezen jullie eerste blog van 2023! Dat jullie de Baggerputten niet kennen verbaasd ons zeer. Dit hadden we jullie ook eens moeten laten zien en ervaren in de tijd dat jullie ons bezochten vanuit Utrecht!
  2. Marlon:
    19 mei 2023
    Een fijne en zonnige fietstocht toegewenst in een prachtig kleurrijk jaargetijde!!
  3. Greet:
    19 mei 2023
    Hee, leuk. Mooi gebied om te fietsen en zo dicht bij huis. Voor meerdere dagen fietsen is wat aangenamer weer welkom. Het weer is wat van slag: vriendin schildert in Vaucluse, toch echt zuid Frankrijk, heeft de lange broek en de trui aan. Hier op IJsland is het voor de tijd van het jaar zichtbaar dat de natuur nog bezig is om uit de winterslaap te komen. De aardse kleuren zijn ook zonder zon geweldig! Vele mooie kilometers wens ik Henk met zijn nieuwe knie! Tot ergens in dit jaar Marja.
    En heel bijzonder: ben ik vrijwilliger bij de 4 mijl van Annerveenschekanaal en wie loopt daar mee: Mineke.!
  4. José ter Haar:
    Enjoy!
  5. Linda:
    20 mei 2023
    Leest als een mooie start van de rit. Geniet er van!