19 augustus 2023 - Denemarken - dag 2 - Motel Ebeltoft, Egsmark, Denemarken

19 augustus 2023 - Ebeltoft, Denemarken

Het gelukzalige gevoel van gisteren zette zich vanmorgen, na een inderdaad zeer vredige nacht, nog even voort dankzij het voortreffelijke ontbijt in de Slotskro. Eigengebakken broodjes, huisgemaakte jam en een portie ‘eggs Florentine’ oftewel gepocheerd ei op zijn Florentijns, met spinazie en zalm. Nou, dan lust ik wel een eitje bij het ontbijt. We hadden geen haast om weg te komen, dus hebben we nog even het kasteel van buiten bewonderd en door de kasteeltuin gewandeld.

Het eerste uur van de reis naar iets voorbij Århus ging vrijwel zonder ander verkeer door een zacht glooiend boerenlandschap. Op de snelweg was het daarna helaas wel behoorlijk druk. Bij de eerste sanitaire stop voor Marja had ik even tijd om op mijn telefoon te kijken naar eventuele binnengekomen berichten. Dat zorgde ervoor dat de euforie in één keer geheel was verdwenen: Interhome en Booking lieten ons weten dat onze reservering (geboekt, bevestigd én betaald) van het leuke witte vrijstaande huis op een heuvel dat we voor de komende week hadden geboekt, was geannuleerd. Er zou sprake zijn van een dubbele boeking en Interhome heeft zijn zaakjes kennelijk onvoldoende op orde bij ‘last minutes’, want ze hadden maar liefst 36 uur nodig om daar achter te komen. Grrrr. We kregen uiteraard ons geld retour, maar verder konden ze niets voor ons doen. Interhome had in de omgeving van Århus geen alternatieven voorhanden, dus dat lieten ze aan Booking over. Omdat die ook in de verste niets beschikbaar hadden wat wij zochten, zijn we zelf maar aan de slag gegaan. Gelukkig leverde dat wel wat op (via AirBnB), maar pas vanaf morgen. We zijn benieuwd.

Voor vanavond nog iets fatsoenlijks vinden was ook geen sinecure, maar lukte uiteindelijk wel bij Ebeltoft Feriecenter.  Motel Ebeltoft heet het op Google Maps en die naam is veel toepasselijker. We zitten in een flink gebouw met een aantal kleine 4-persoons units, die een kruising zijn tussen een motelkamer en een appartement van het type dat je ook wel op de Waddeneilanden treft. Het doet ons nog het meeste denken aan een paar van onze onderkomens op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland die daar vaak op campings te vinden waren, niet veel luxe, maar prima geschikt voor op (fiets)reis. Het gebouw heeft verder een enorme kantine, een zwembadje en een jacuzzi die is gesloten voor onderhoud en we hebben het tot nu toe helemaal voor onszelf. Nadat we met behulp van de telefonische instructies van de beheerder naar binnen konden, bleek dat we ons eigen beddengoed hadden moeten meebrengen, want niet inbegrepen (komt op de paklijst voor als we nog eens naar Scandinavië gaan). Gelukkig waren er tegen een meerprijs wel pakketten verkrijgbaar.

Het was inmiddels lekker zonnig en warm weer geworden en om de zinnen te verzetten zijn we op zoek gegaan naar een strandje om in zee te zwemmen. Ebeltoft ligt op een vrij smalle landtong met aan een kant een rustige baai en aan de andere kant het veel opener Kattegat. Daar vonden we Elsegårde Strand - bijna verlaten, prachtig helder water en flinke golven. Snel uit de kleren en het water in dus. Inderdaad super, maar wel frisjes. Ze hebben hier tot nu toe geen al te warme zomer gehad en dat is aan de watertemperatuur goed te merken.

Terug in Ebeltoft wees een bordje bij de haven ons naar een Fish & Chips tentje, maar hoe goed we ook zochten, nergens te vinden.  Ook verder waren er weinig opties in de buurt, daarom hebben we in de lokale supermarkt maar een kant en klare gegrilde kip (vakantiefavorietje) en een luxe salade gehaald en die in de eetzaal van het Feriecenter verorberd. Inmiddels trekt er een regenfront over, maar de voorspellingen voor de komende dagen zijn prima!

1. Astrid:
    20 augustus 2023
    Heel veel plezier
    Liefs A & A
  2. Marlon:
    20 augustus 2023
    Zo wordt jullie reis wel avontuurlijker! Ook erg leuk!
    En spannend om nog locaties te vinden einde hoogseizoen. Hier beginnen de scholen weer maandag.
    Veel reisplezier!!!