21 mei 2023 - Dollardroute, dag 4 - Aurich - Norden, 61 km

21 mei 2023 - Norden, Duitsland

Ontbijten is altijd een serieuze zaak als je gaat fietsen en omdat onze overnachtingsplek geen verdere diensten aanbood, hadden we gisteren al gecheckt dat de Hafenkiste aan de overkant op zondagmorgen een uitgebreid ontbijtbuffet aanbood. Helaas, toen we ons daar om iets over negenen meldden en de geuren van gebakken spek en zoete broodjes ons al tegemoetkwamen, bleek dat de Duitsers kennelijk opeens en masse buiten de deur zijn gaan frühstücken, zodat er alleen nog plek was op het op dat tijdstip nog ongezellig koude terras. Dan maar weer een bakker opgezocht, waar we onze magen ook prima konden vullen met verse belegde broodjes. Ik bestelde een grote cappuccino en kreeg een kop van ongeveer een halve liter.

Gisteren had Henk geschreven dat Aurich een onooglijke plaats was, maar vanochtend, toen we de stad uitreden langs een andere weg, bleek dat dat oordeel niet geheel terecht was. We zagen nu toch een paar mooie en goed onderhouden oude gebouwen, waarin veelal overheidsinstanties gevestigd waren, en een paar charmante straatjes aan ons voorbijtrekken. Toch mooi.

Henk had vandaag zelf de route weer uitgestippeld en dat ging op zich prima, zij het dat je wel regelmatig op kruispunten stil moet staan om alle bordjes te bestuderen en de beoogde Knotenpunkten op de telefoon te controleren. We kwamen weer door een groen groen groen landschap, wel met iets meer bebouwing dan de voorgaande dagen. Dat gaf mij de kans om te speuren naar de allermooiste tuin van Ost-Friesland. Ze houden er hier van om in minutieus aangeharkte borders op gelijke afstanden steeds kleine plukjes groen en bloemen te planten en daartussen allerlei versierselen te plaatsen. Wie weet levert het nog inspiratie op voor onze tuinliefhebbers ;).

Het was vandaag helaas fink kouder dan gisteren, dus ik heb de hele dag mijn lange broek aangehad en van de bovenkleding zijn de bovenste lagen niet uit gegaan. Ondanks die wat frissere temperaturen waren er met ons ontzettend veel Duitsers op de fiets gestapt. En die zeggen je allemaal vrolijk goedendag met de in Ost-Friesland gebruikelijke groet “Moin”; in Groningen zeggen we “Moi”. Het Platt Deutsch dat je hier veel hoort, schijnt voor mensen die plat Gronings spreken, heel goed te verstaan te zijn.

Op tweederde van de route bereikten we de dijk aan de Noordzeekust bij Nessmersiel. We klommen even omhoog om te zien of we de zee al zagen, maar er zat nog een heel stuk kwelders tussen. Er liepen een heleboel schapen, die lelijk waren toegetakeld door hun eigenaar met grote blauwe nummers. Zelfs de schattige lammetjes waren al niet meer maagdelijk wit.

Vanaf dit punt zetten we, na een flink stuk tegenwind, koers naar het westen, nu met een fijn windje in de rug. Dat ging lekker en de 14 km naar Norddeich vlogen voorbij. Norddeich bleek een echte toeristenplaats, met een kleine kermis, veel surfers en vliegers in de lucht. Er was echter voor zover wij zagen geen echt strand, dus waarom dit nu zo’n trekpleister was werd ons niet duidelijk. We waren dan ook blij dat we hier, geheel per ongeluk overigens, geen hotel hadden geboekt, maar in het nabijgelegen Norden. Daar verblijven we in Bett- und Bike Hotel Smutje. Grappig, ook hier hangt weer dezelfde prent aan de muur als in Aurich en Leer. Verder is onze kamer met de naam Langeoog gelukkig iets gezelliger ingericht. Het blijft ons verbazen hoe de Duitsers er kennelijk om blijven strijden om de beker voor de Meest Sfeerloze Hotelkamer te bemachtigen. Ergens moet een gigantische loods staan waar je al die grijzige meubels, fantasieloze schilderijen, matmetalen lampjes en kunsthoutprintjes kunt uitzoeken om er je eigen hufterproof bunker mee te vullen. Maar ja, schoon is het allemaal wel en dat is bijvoorbeeld in zo’n lekker rommelig en gezellig Italiaans etablissement wel eens anders.

Straks maar weer op zoek naar iets eetbaars, op zondagavond geen sinecure. Het bij ons hotel behorende restaurant dat, jawel, Restaurant Smutje heet, is ook dicht. Haute cuisine kun je hier in ieder geval niet verwachten volgens Tripadvisor, maar we hopen ergens in het centrum een lekker visje te kunnen scoren.

Totaal 247 km

1. Aly:
    22 mei 2023
    Visje gevonden? Volgens mij eten bijna alle duiters op zondagmorgen buiten de deur!
    Ik denk dat ik de route ook binnenkort wel ga fietsen ziet er erg leuk uit!