22 mei 2023 - Dollardroute, dag 5 - Norden - Emden, 56 + 6 km

22 mei 2023 - Emden, Duitsland

Gisterenavond liepen wij volgens Marja als Jozef en Maria door de binnenstad van Norden om een herberg te vinden die ons een maal kon bieden. Na een flink rondje langs gesloten etablissementen kwamen we weer langs ons hotel en ontwaarden een paar honderd meter verderop zowaar een terrasje waar mensen zaten te eten! Het bleek hier te gaan om een Aziatisch restaurant met de fantasievolle naam Bambu-Stübchen, waar je kon kiezen uit een breed palet: Japans, Indisch, Thai en wellicht nog meer. Niet veelbelovend, maar het viel alles mee.

Vanmorgen toen we wakker werden regende het :(. We hadden gelukkig geen haast en de Regenradar van Wetter Online voorspelde dat het vanaf een uur of 10 droog zou worden en blijven. Dat bleek aardig te kloppen, wel bleef het lang zwaar bewolkt. De route was vrij eenvoudig, dachten we, de praktijk was nogal weerbarstig. Net als eerder in Leer & Aurich ontbraken ook in de buurt van Norden de noodzakelijke genummerde routebordjes. Er zijn wel telkens witte rechthoekige bordjes met een groene fiets en een pijltje erop in een groen kader, maar die horen schijnbaar bij een ander systeem dan de knooppunten. Daarnaast lijken de lokalo’s er genoegen in te scheppen de borden hier en daar een kwart slag te draaien….

De eerste keer dat we fout reden kwamen we langs Schloss Lütetsburg, van oorsprong middeleeuws en sindsdien vaak getroffen door rampspoed en herbouwd. De meest recente schade kwam van een bombardement in WO II en ook nu vond er nog flink wat revisie plaats. Met wat kunst en vliegwerk vonden we toch weer de route, soms over fluisterstil asfalt, vaker over grindwegen en smerige klinkers. Die klinkers hebben hier veelal de vorm van vlinderstrikjes; die ervoor zouden moeten zorgen dat ze netjes tegen elkaar aan blijven zitten. Zwaar landbouwverkeer heeft de boel echter behoorlijk uit elkaar getrokken en dan ontstaan er gleuven waar soms een fietsband in past. Nadat we weer een keer fout waren gereden, kwamen we wel een goede bakkerij voor lunchbroodjes tegen, die we in de buurt van het Grosses Meer (zie foto voor uitleg) hebben opgepeuzeld.

Het laatste stukje naar Emden was vervolgens gemakkelijk. We reden op zeker moment weer tegen het Ems Jade Kanal aan en het fietspad dat daar langs liep bracht ons door een niet gepland regenbuitje tot vlak bij de binnenhaven van Emden. We moesten nog wel even verder naar de buitenhaven om te informeren wat voor kaartjes we precies nodig hadden om morgen de boot naar Borkum te nemen en vervolgens woensdag het veer van Borkum naar Eemshaven. Dat was een nuttige exercitie, want de fietsen blijken alleen mee te kunnen op de langzame boten, die twee keer per dag gaan. De eerste in mijn ogen te vroeg (08.00 uur), de tweede zeker te laat, want pas om 16.00 uur over. De snelle catamarans, die op veel christelijker tijden gaan, nemen dus geen fietsen mee en als we daarop hadden gegokt, hadden we best even sneu staan kijken. Waarschijnlijk hadden we dit alles op de website ook wel kunnen vinden, maar net als de info over de benodigde kaartjes kregen we dat niet helder.

We verblijven vannacht in Hotel Prinz Heinrich, waar de ontbijtzaal morgenvroeg gelukkig al om 06:30 uur open gaat. Na het douchen en bijkomen moest er gezocht worden naar een plek om te eten. Wat blijkt, bijna het voltallige restaurantwezen in Duitsland heeft ook op maandag Ruhetag en wat er nog wel was aan aantrekkelijke keuzes was al volgeboekt. Nog even op de fiets dus voor Plan B: langs de viswinkel voor een heerlijk garnalenbroodje en daarna naar de supermarkt voor flink wat vers fruit, yoghurtjes en chocola. Marja’s favoriete kruidenier ReWe bleek gesloten i.v.m. een ingrijpende verbouwing, dus het werd de Nettomarkt. En passant konden we ook mooi even een kijkje nemen op de fraaie aarden stadswal die nu dienst doet als park.

Totaal 309 km.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José ter Haar:
    22 mei 2023
    Zo te lezen is de Duitse punctualiteit ver te zoeken. Moge het de pret niet drukken. X
  2. Linda:
    23 mei 2023
    Op Borkum gaat het vast stukken beter met de horeca. Ik wens jullie mooi weer toe!
  3. Astrid:
    23 mei 2023
    Albert en ik hebben ook al verschillende malen last gehad van knooppunten die niet bleken te kloppen.
    Dan hebben wij het hier en in België toch weer allemaal goed geregeld.
    Veel plezier verder.