21/22 juni 2023 - Bridgen in Spanje - dag 10,11 - Villa Tsjani, L’Ametlla de Mar

23 juni 2023 - L'Ametlla de Mar, Spanje

Woensdag was het bewolkt en benauwd en het zou ‘s middags hard gaan regenen. Het slechte weer trok echter met een boog om ons heen, zodat de buitenactiviteiten niet werden verstoord. Marja was niet helemaal fit opgestaan, maar we vonden het toch wel lekker om een rustig stukje te gaan fietsen. Het werd een zeer bescheiden rondje, deels langs dezelfde weg als een paar dagen geleden, maar met een uitstapje richting de heuvels.

Na de lunch zijn we in de auto gestapt om een agrobotiga te bezoeken, een winkel met lokale spijzen, maar die was nog dicht toen we aankwamen. Dan maar even door naar een plaatsje waar we vorig jaar op de fiets zijn geweest, Mora d’Ebre, en waar een vruchtbare vallei met veel fruitbomen bij ligt. Daar was het nog veel warmer dan aan de kust, zo’n 34 graden. Fruitstalletjes kwamen we niet tegen, maar gelukkig ging er net weer een groentewinkel open, waar ze ook prima kersen hadden en mooie gele pruimen.

Op de terugweg misten we de juiste afslag en kwamen we wat noordelijker uit dan gepland. Toen konden we mooi Astrid nog even afzetten bij Jeroen - die ging de keukenbrigade van die dag bijstaan voor de saus bij de gepofte aardappelen. De middagsessie van het kaarten was toen al ruimschoots begonnen. Marja was nog steeds niet lekker, dus hebben wij hebben beide sessies maar overgeslagen.

Gistermorgen begon de dag met een telefoontje naar Heerenveen. Mijn vader vierde zijn 91e verjaardag! Loeki was de dag ervoor al naar Heerenveen gekomen en Jan was er ook om onze afwezigheid een beetje te compenseren. Marja was gelukkig fris en fruitig wakker geworden en dus gingen we alsnog naar twee agrobotiga’s voor flinke voorraden olijfolie, een paar wijntjes, lekkere worst, paella-kruiden en bijbehorende rijst.

Eigenlijk hadden we even naar zee gewild na de lunch, maar het bridgen begon al om 4 uur. Albert & ik eindigden voor het eerst boven de dames, dus we kunnen met opgeheven hoofd naar huis. Marja & ik meldden ons na het diner bij Tim voor een setje van acht uitgezochte spellen waarin we de correcte verdediging moesten vinden tegen hem als leider. Lastig, intensief en uiterst leerzaam. We deden alle starts goed en vonden ook enkele malen beredeneerd de juiste verdediging, maar het opent wel weer je ogen voor de complexiteit van het spelletje.

We eindigden de dag aan de buitentafel van Villa Tsjany, met een lekker flesje rosé dat Astrid en Albert uit Collioure hadden meegenomen. Tegen twaalven gingen de luikjes dicht.