24 augustus 2023 - Denemarken - dag 7 - Refugiet, Krakær

24 augustus 2023 - Krakær, Denemarken

Karen, de verhuurster van ons mooie huis, is een bevlogen Airbnb-ster. Dat zie je aan de vele details: overal kleine vaasjes met bloemen uit eigen tuin en potjes met - soms plastic - plantjes, een flesje wijn voor ons in de koelkast en heerlijk ruikende zeepjes en lotion in de badkamer. Verder reageert ze onmiddellijk op hulpkreten in de categorie: waar-vind-ik? en stuurde ze mij gisteren een stroom van emails met tips over leuke winkeltjes en cafés in de omgeving. Vanwege de hoeveelheid en omdat ik niet alles door de vertaal-app had gehaald, had ik wat dingen door elkaar gehaald en dacht ik dat je bij de ecologische bakkerij Simon in Feldballe geweldig kon ontbijten, brunchen en lunchen. Toen we daar echter tegen enen binnenstapten, was er in die piepkleine winkel alleen plaats voor mengbakken, bakovens en een toonbank. Nee, zei de vriendelijke bakkersbediende, toen ik zei dat we kwamen lunchen, daar deden ze niet aan. Hmm, dat bleek dus bij nadere inspectie van mijn Postvak-In heel ergens anders te zijn. Maar niet getreurd, Simon verkocht naast heerlijke desembroodjes ook - foei- in plastic verpakte kleine botertjes en plakjes kaas. In de naastgelegen bio-supermarkt scoorden we een verantwoord pak sap.

Het zou een lui dagje worden vandaag: lekker met de auto naar het strand. Na wat omwegen doordat we een bord met Doodlopende weg niet geloofden, zaten we heerlijk op “ons” Elske-strandje in de zon te lunchen. Na enig aandringen mijnerzijds begaven we ons ook weer te water. Gek genoeg was dat dus echt aanzienlijk warmer dan eergisteren in Grenaa, slechts 40 kilometer noordelijker, dus we zijn er best lang in gebleven.

En dat, lieve lezers, was dan ook gelijk de laatste echte inspanning van deze dag. Want thuisgekomen begon al bijna de wedstrijd van onze jongens tegen India op BBO. Korte samenvatting: zij deden alles goed en wij bijna alles fout. Een pijnlijke nederlaag dus, waar onze oud-clubgenoot Bauke Muller vast slecht van gaat slapen vannacht. Ik heb ondertussen zelf een maaltje gekookt: maiskolven, gerookte zalm, Deense aardappelen en frisse sla.

We blijven nog twee nachten in de Refugiet, dan willen we gaan verkassen, zo mogelijk naar een plek op een dag rijden van huis, waar de regen en kou minder hard zullen toeslaan dan in de rest van Noord-Europa. Wij staan open voor suggesties!

1. Linda:
    25 augustus 2023
    Wat klinkt dat goed, zwemmen in een niet-koude zee. De laatste herinnering die ik aan de zee in Denemarken heb, waren de kwallen in alle kleuren en maten, brrr!