25 augustus 2023 - Denemarken - dag 8 - Refugiet, Krakær

25 augustus 2023 - Krakær, Denemarken

Gisterenavond begon het om een een uur of half 10 te regenen, geheel conform de voorspelling. Dat ging zo’n beetje de hele nacht door tot vanmorgen om half 10. Omdat we niet helemaal zeker wisten of het wel droog zou blijven, hadden we voor vandaag een bezoek aan het museum van Aarhus gepland, een must see volgens mijn jeugdliefde Maria. Het was inderdaad heel bijzonder. Een groot en hoog gebouw, niet ver van het oude centrum. Van buiten valt het vooral op door een cirkelvormige loopbrug op het dak, waarvan de ramen letterlijk alle kleuren van de regenboog hebben. Van binnen is het centrale deel helemaal open met vrij een vlakke spiraalvormige trap om de liftschacht heen voor de sportievelingen die van verdieping naar verdieping willen wandelen.

De kunst is in het museum vrijwel uitsluitend afkomstig uit Scandinavië / van Scandinavische kunstenaars. Bij het kijken van ‘de Slimste Mens’ blink ik sowieso al niet uit in de kunst- en cultuurvragen, maar de kunstenaars van wie het werk hier werd tentoongesteld kende ik geen van allen. Dat nam niet weg dat er een aantal zeer boeiende exposities waren, veel modern werk, maar ook wel uit eerdere eeuwen. Het is grappig om te zien dat er ook vroeger al flink wat interactie moet zijn geweest tussen de lokale kunstenaars en tijdgenoten uit Frankrijk, Italië en andere Europese landen, want de stijlen waren soms heel herkenbaar. We hebben de meeste tijd besteed aan de expositie van Erró, voorheen Ferró, die ik eerlijk gezegd wel had moeten kennen. Erró is het pseudoniem van de geboren IJslander Guðmundur Guðmundsson, een schilder, graveur en cineast die wereldwijd bekendheid geniet. Hij is inmiddels 91 jaar oud en woont al heel lang in Parijs. In zijn omvangrijke, vaak maatschappijkritische oeuvre zijn veel invloeden van andere beroemdheden te zien, zoals van Pablo Picasso en Andy Warhol.  Een niet-Scandinavisch hoogtepunt was ‘Boy’,  van de Australiër Ron Mueck, een enorm beeld van een als een Aboriginal gehurkte zittende blanke jongen, dat is tentoongesteld in een spiegelzaal. Na nog een aantal andere exposities te hebben bekeken, die ons af en toe het commentaar ‘pretty fucking weird’ ontlokten, zijn we nog helemaal naar boven gegaan naar de loopbrug. Heel apart, prachtig uitzicht over de stad, maar we werden allebei een beetje licht in het hoofd toe we het rondje liepen - geen idee waar dat aan lag.

Inmiddels was het prachtig weer geworden en daarom hebben we de binnenstad van Aarhus gelaten voor wat die was. De zee lonkte weer, dus zijn we aan het eind van de middag nog even naar ‘Elske’s strand’ gegaan, Elsegårde Strand dus. Ons eigen plekje was bezet, maar even verderop was het heerlijk rustig, zoals het hoort. De watertemperatuur begint bovendien steeds meer te wennen ;)

We hebben geen tips gekregen van onze lezers en omdat het volgende week overal in West-Europa redelijk koel en wisselvallig lijkt te worden, gaan we niet ingewikkeld doen en blijven we nog een week in Denemarken. We hebben in de buurt van Odense een huisje gehuurd op 50 m van zee. Ziet er leuk uit op de plaatjes, maar of het kan tippen aan ons paleisje van deze week….

1. Greet:
    26 augustus 2023
    Ook zonder kunst zorgen de musea voor een bijzondere beleving. Er niet aan ‘voorbijrijden’ ….. had het al toegevoegd aan een lijstje van ‘onderweg naar Noorwegen’….mooie beelden, de moeite dus meer dan waard