24 mei 2023 - Dollardroute, dag 7 - Borkum - Groningen, 56 km

24 mei 2023 - Groningen, Nederland

De weersverwachting was niet van dien aard dat een extra dag op Borkum een aantrekkelijk idee was, windkracht 5 uit het NNW, tamelijk bewolkt en niet veel warmer dan een graad of 12. Op naar huis dan maar. De veerboot naar Eemshaven vertrok pas om half 12, dus we hadden alle tijd voor een laatste ontbijt in een van de vele Bäckerei/Konditoreien die je in Duitsland overal treft - althans als er überhaupt nog voorzieningen in een dorpje zijn.

De oversteek naar Nederland duurt maar 50 minuten, op zich genoeg tijd om even te lunchen op de boot, maar toen Marja de menukaart geïnspecteerd had, was die optie van tafel, want alleen vette happen met patat, of kleffe voorverpakte broodjes. Eenmaal weer op het vasteland konden we de officiële Dollardroute nog een stuk oppakken op weg naar Stad. We hadden de wind ditmaal schuin achter en dat fietst een stuk lekkerder dan er tegenin. We moesten alleen nog wel op zoek naar iets te eten. De ontvolking van het platteland en het bijbehorende verdwijnen van de middenstand is in Noordoost Groningen al net zo’n probleem als in Ost-Friesland. In Roodeschool kon je weliswaar nog van alles kopen, maar geen levensmiddelen. Op het dorpsplein van Uithuizermeeden was gelukkig een flinke Coöp. We vroegen buiten aan een lokale dame of er ook een bakker was in het dorp; nee, daarvoor moesten we naar Uithuizen. De supermarkt had volgens haar wel degelijk een brood- en banketafdeling, met dagelijks verse waar van bakker Hoekstra uit Bedum. Ze bevestigde vervolgens ons beeld: in de meeste omliggende dorpen was helemaal niets meer te krijgen, dus toch maar naar binnen bij de Coöp. Even buiten Uithuizermeeden vonden we een bankje in de luwte bij een hertenkamp/kinderboerderij. Twee grote mannetjespauwen hadden kans gezien over het hek te vliegen en bleken uiterst opdringerig te zijn toen we onze broodjes tevoorschijn haalden. Barricaderen van onze zitplek met behulp van de fietsen hielp maar weinig. Gelukkig kwam er even later een vader met drie kleine kinderen en heel veel oud brood aan en dat zorgde voor voldoende afleiding bij de vogelbeesten.

Vanuit Uithuizen reden we over het prachtig fietspad langs de Meedstermaar en in de buurt van Kantens namen we afscheid van de Dollardroute om via het mooie dorpje Stitswerd naar Onderdendam te fietsen voor een kopje thee bij Eddie en Toos. Sinds we Eddie hebben ontmoet in Nelson op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland en toen een paar dagen samen zijn opgetrokken, volgen we elkaars fietsavonturen op de voet. Hij was al redelijk bekomen van de schrik van het plotseling moeten beëindigen van zijn fietstocht door Spanje en de hectische terugreis en hij is voorzichtig optimistisch over een medische oplossing die past bij zijn ongebreidelde reislust.

Daarna was het nog 15 km terug naar Groningen en konden we direct het normale bestaan weer oppakken. Er moesten snel wat boodschappen worden gedaan en na het eten was ik mooi op tijd voor een avond kaarten op APIH, vandaar dat dit verslag een dag later wordt geproduceerd.

Conclusie van een wat oubollige week fietsen: Het was lekker om weer op pad te zijn. Mijn knie kan de belasting van een meerdaagse tocht al redelijk aan; Marja is ondanks veel spinnen en specifieke oefeningen in de sportschool nog steeds op zoek naar een ideale zithouding om de schouder en de nek te ontlasten. We gaan ervan uit dat dat gaat lukken en blijven voorlopig vertrouwen op de eigen spierkracht - voor ons nog geen e-bikes.

Totaal 378 km

1. Aly:
    25 mei 2023
    Leuk dat je het reisverslag toch hebt afgemaakt Henk. Ik heb het weer met plezier gelezen. Binnenkort maar even lijvelig afspreken en bijkletsen!