26 november 2023 - Italië - Dag 1 - B&B Ameli, Bari

26 november 2023 - Bari, Italië

Vorig jaar moesten we vanwege mijn herstellende knie afwijken van onze traditie om met Marja’s verjaardag op vakantie te gaan of zijn, maar dit jaar hebben we haar in ere hersteld. We waren door de enthousiaste verhalen van Loeki geïnspireerd om een bezoek te gaan brengen aan Puglia, in de hak van de laars van Italië. We gaan niks spectaculairs doen, beetje toeren, stukjes wandelen door oude stadjes en mooie natuur, zo mogelijk af en toe een eindje fietsen op leen- of huurfietsen, lekker eten en drinken en overnachten in leuke agriturismos.

De vakantie begon eigenlijk gisteren al, net als Marja’s verjaardag. We vertrokken om half twaalf met de auto naar Utrecht om daar de verjaardag van kleinzoon Morris (zijn 6e, op de 24e) en alvast die van Marja en ook al een beetje die van Sinterklaas te vieren. Aan het eind van de middag reden we door naar Albert & Astrid in Nijmegen, voor een heerlijk maal, gezellig bridgen en een overnachting niet zo ver van vliegveld Weeze waar Albert ons vanmorgen al vroeg naartoe heeft gebracht. Zo’n klein vliegveld heeft voor- en nadelen. Bagage inleveren en door de security gingen razendsnel, maar om te boarden moesten we gewoon door een deur naar buiten en daar vervolgens om onopgehelderde redenen een half uur staan blauwbekken in de rij omdat we het vliegtuig nog niet in mochten.

De vlucht zelf verliep zeer vlot, waardoor de vertraging grotendeels ongedaan werd gemaakt en in Bari stonden we ook zo weer buiten. Bij Locauto stond er een zwarte Seat Arona voor ons klaar - wel iets compacter dan ik had verwacht op basis van ‘Volkswagen Golf of vergelijkbaar’ maar hartstikke handig tussen al die andere kleine autootjes hier en de mini parkeerplekken in de smalle straatjes van Bari. Nadat we ons appartement en de sleutels ervan (via instructievideo op WhatsApp) hadden gevonden was het nog vroeg genoeg voor een bezoek aan de oude binnenstad.

Hoewel mooi zonnig, was het hier vandaag wel frisjes. Tegen de avond koelt het bovendien rap af, dus Marja was blij met haar sjaal en handschoenen. Toeristen zijn er in deze tijd van het jaar nauwelijks meer en veel Italianen lopen zelf ook al in dikke jassen en met mutsen op. De verwachting is gelukkig wel dat de temperatuur de komende dagen richting de 17-20 graden gaat, met af en toe een dipje, vergelijkbaar met de temperaturen in Portugal twee jaar geleden.

Na een uurtje sight-seeën werd het bewolkt en winderig, de buien die zich tot nu toe boven de Adriatische Zee ophielden kwamen nu toch wel akelig dicht bij. Prima excuus om Marja’s (culinaire) aantekeningen erbij te pakken en op zoek te gaan Mastrociccio, een tip van Ciao Tutti. Het restaurant bleek vlakbij te zijn en bovendien een uiterst hippe tent met regionale specialiteiten waar de kok een eigen twist aan had gegeven. We namen allebei een menu, in ons geval een met sepia gekleurd warm broodje met gebakken inktvis en burrata, vergezeld van een drankje en pupozze, gefrituurde licht kruidige balletjes van tarwe- en maïsmeel. Qua presentatie fast food, op te halen als het schijfje dat je mee krijgt begint te trillen en flikkeren,  maar dan van superieure kwaliteit en smaak.

Nu lekker op bed bijkomen van de reisdag en Expeditie Robinson en BZV kijken op de IPad, sommige dingen gaan gewoon door als je op reis bent.

1. Linda:
    26 november 2023
    Bovenop het heuglijke feit van Marja's verjaardag en de start van jullie vakantie is daar weer het genoegen van een verslag van de dag. Altijd leuk om te lezen!
  2. Greet:
    27 november 2023
    Geweldig! Elke dag een verhaal van Henk of jou, Marja. Nog de felicitaties en op naar meer.
    De hak van Italië, is ook nog een wens…… lees graag! Of als het nog ergens in december lukt: horen is ook goed. Mooie beelden en lekker eten toegewenst.
  3. Rik Noorman:
    Heel veel plezier!
  4. Gert van Duijn:
    27 november 2023
    Ja, dat is een prachtige streek. Vorig jaar zijn wij er ook geweest. Lecce is natuurlijk een aanrader.
    Een beetje uit de richting is Matera , maar wel leuk om even James Bond te spelen...
    Verder zullen jullie ervaren dat dit deel van Italië geteisterd wordt door de dood van de olijfbomen; een drama!