7 december 2023 - Italië - dag 12 - Palazzo Massari, Lecce, Italië

7 december 2023 - Lecce, Italië

En alweer een heerlijke dag! Met een fijne mix van mooie natuur, stedelijk vermaak en ledigheid. De natuur kwam eerst, in de vorm van op de Australische Twelve Apostles lijkende rotspartijen langs de kust bij Sant’ Andrea. We wandelden er een paar kilometer langs een mooi pad, niet te dicht langs de rand, omdat het zanderige gesteente eruitzag alsof het ieder moment kon afbrokkelen en dan zou je wel heel diep vallen op die mooi gevormde rotsblokken. Het in- en inblauwe water lokte overigens wel, ondanks de truien en donsjasjes die we aangetrokken hadden.

Een minder mooi gezicht onderweg waren de vele dorre en gekapte olijfbomen overal. Die gemene bacterie heeft hier lelijk toegeslagen. Welk beleid de Italiaanse minister van Landbouw nu precies heeft gevoerd in de afgelopen tien jaar, kon ik op internet niet vinden. Er is flink geld in gestoken en een van de plannen was om alle besmette bomen maar te ruimen, maar dat is zeker niet volledig gebeurd, want je ziet nog heel veel bomen met bruine blaadjes staan. Kennelijk heeft de ontwikkeling van resistente nieuwe soorten wel wat opgeleverd, want we zagen ook flink wat velden met heel jonge olijfboompjes. Die moeten eerst vijf jaar oud worden voordat ze vruchten gaan dragen, dat wist het internet dan weer wel.

De reis ging vandaag naar Lecce, een door velen aangeraden stad vol met prachtige gebouwen. Wij hadden in eerste instantie vooral aandacht voor de inwendige mens, dus volgden we Google op weg naar een goed aangeschreven restaurant, La Cucina de Elvira, dat gelukkig ook open was. Ik hou heel erg van uitgebreid lunchen, met een wijntje erbij, en dat lukte bij Elvira uitstekend. De gerechten waren heel origineel en lekker, de bediening schonk enthousiast de glazen bij en we zaten er heel leuk, naast een grote kast vol met wijn. Daarna nog de stad verkennen ging vervolgens lekker langzaam en zonder enig plan, want de reisgids lag in de auto. We hebben in ieder geval de beroemde Duomo, versierd met veel pracht en praal en het Romaanse amphitheater gezien en verder heel veel kleine straatjes. Op enig moment begon het te regenen en zijn we naar onze palazzo gegaan. We hebben een enorme kamer, met een complete keuken in een kast en een heerlijk bed waarop we nu al een paar uur de schone kunst van het luieren beoefenen. Straks nog even wat boodschapjes doen voor een kleine maaltijd, dan is het weer mooi geweest voor vandaag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Aly:
    7 december 2023
    O Lecce, ik heb daar enorm genoten. Prachtige Duomo, maar ook prachtige winkels met mooie tassen kan ik mij herinneren (niet dat ik er een tas gekocht heb hoor)!
    Geniet nog maar even van dit mooie Lecce.