Corona Volente 2 - 18 augustus 2021 - Charleville-Mézières, Frankrijk

18 augustus 2021 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Vakantiegevoel, dat heb ik sinds ik met pensioen ben bijna altijd wel, maar nu, nog niet eens zo heel ver weg van Nederland, voelt het toch anders. Thuis zijn er altijd wel klusjes, afspraken en lijstjes en de laatste tijd heb ik ook nog best veel gewerkt voor de noordelijke rechtbanken en voor de Bridgebond. Dat is nu allemaal klaar, dus kan het echte luizenleven beginnen. Vanochtend  betekende dat lekker lang in bed blijven liggen lezen, rustig ontbijten, aankleden en boodschappen doen in de Intermarché. Na de lunch was het droog geworden en wilden we gaan fietsen, maar het weer zag er eerst niet best uit. Om kwart voor drie hebben we het er ondanks donkere wolken toch maar op gewaagd en dat was een goede beslissing: op een paar kleine buitjes na hebben we 57 km heerlijk door het Franse land gereden. Anders dan gisteren, toen we steeds rondjes reden en maar niet de stad uit konden komen - en passant belandden we ook op het achter het station gelegen parkeerterrein waar René en Marja ooit in de auto de nacht doorbrachten -, lieten we nu in een mum van tijd de bebouwde kom achter ons. Het landschap is hier niet spectaculair maar wel echt Frans, met glooiend akkerland waar het graan en het gras nu worden geoogst, slaperige dorpjes met namen als Damouzy, Montcornet en Les Mazures, en prachtig groene  bossen. In de bermen zijn nog volop kleurrijke bloemen te bewonderen. Er moest wel stevig geklommen worden!  Bij het Lac des Vieilles Forges konden we even uithijgen en iets verderop in Deville stond een bankje om lekker een appeltje te eten.

Voor de terugweg namen we het vlakke fietspad langs de Maas, maar door de vele bochten in die rivier vonden mijn benen het nog best een end terug naar Suite Eugénie. Toen we daar aankwamen bleek het ook al kwart over zes te zijn, een duidelijk geval van hongerklop dus. Met een flinke maaltijdsalade waren de buikjes daarna snel gevuld.

Morgen gaan we weer rijden, verder naar het zuiden, waar de zon en hogere bergen op ons wachten. Nu draait de wasmachine en gaan we straks naar De slimste mens kijken. Heel erg laat ga ik het na deze toch nog sportieve dag vast niet maken.