Corona Volente 2 - 2 september 2021 - Residence Fattoria di Catignano, Catignano, Italië

2 september 2021 - Ponte A Bozzone, Italië

Vandaag weer een stukje verder naar het zuiden, naar Toscane. Het reizen over de alweer spectaculair aangelegde autostrada ging op één file na lekker vlot. In het begin zagen we nog af en toe de Mediterranée, daarna trokken we verder de bergen in om een tijdje later langs de rivieren de Vara en de Magra weer vlak bij zee te komen. Na Carrara, waar hele bergen worden afgegraven omdat ze grotendeels bestaan uit witte marmer, was het een tijdje vlak en tamelijk saai. Een eindje voorbij Pisa werd het weer wat heuvelachtiger en kregen we een voorproefje van het Toscaanse landschap, met cipressen, wijngaarden, olijfbomen en prachtige stadjes op heuveltoppen (het vestingstadje Monteriggioni staat zeker op de to-do-lijst voor komende week).

Het was een beetje puzzelen om op de plek van bestemming te komen, omdat het navigatiesysteem van de Volvo niet thuis gaf met betrekking tot het precieze adres dat we van de verhuurder gekregen hadden. Op het laatst moest Google Maps er dus even aan te pas komen, maar dat ging ook niet helemaal foutloos. Toen we eenmaal de juiste straat hadden gevonden, waren we zo gefocust op ‘uw bestemming bevindt zich aan de rechterkant’ dat we er straal aan voorbijreden omdat het in werkelijkheid links van de weg lag.

We zitten in een leuk oud huisje met privé-terras op een fraai complex dat in totaal 27 appartementen telt. De residence is een verbouwde voormalige versterkte boerderij uit de 16e eeuw waar ook een woonhuis van een adellijke familie uit Siena aan vast zit. We moeten het geheel nog wat beter verkennen, want het was bij aankomst 31 graden en onze voornaamste interesse ging dus uit naar het zwembad boven op de heuvel aan het eind van een cipressenlaantje, met prachtig uitzicht op Siena.

Hoewel Marja bijna niet kan wachten om zelf weer te gaan koken na acht dagen buiten de deur eten (er liggen al een paar exemplaren van de Delicious op de keukentafel), hebben we ons vanavond laten verwennen bij de Osteria Bella Napoli, een paar km hiervandaan. Het gehucht Ponte a Bozzone heeft twee Osterias tegenover elkaar en toen we van de parkeerplaats richting beide restaurants liepen stonden ze aan de ene kant al te gebaren dat we toch vooral daar moesten komen eten. Was prima, alleen de panna cotta houden we nog tegoed voor een andere keer, want die bleek al op.

1. Wubbo:
    3 september 2021
    Ik merk al dat eten heel belangrijk is tijdens zo'n fietsreis. Ik zag de (eet)verhalen ook veelal terugkomen in de fietsvakantie van Joris & Elly. Hoe kan het ook anders in Italië? Buon appetito.
    Afgezien van het eten vind ik de rest van de verhalen ook heel leuk en prettig om te lezen. Ga zo door!