Corona Volente 2 - 20 september 2021 - Grottammare, Italië

20 september 2021 - Grottammare, Italië

Marja heeft de laatste dagen toch wat meer last van de bij het boottochtje op Lago di Scanno opgelopen gekneusde ribben, dus die was aan een rustige ochtend toe en ze moedigde mij ernstig aan om me een paar uur te gaan uitleven op de fiets. Groot was dan ook mijn verbazing dat ze me al belde toen ik net twee minuten op pad was. Geen paniek, ik was de bidons vergeten en zonder water kom je niet ver. Vroeg in de ochtend is het hier tot nu toe elke dag onbewolkt en redelijk koel. Het warmt daarna al snel op tot een graad of 28 aan zee en nog iets warmer landinwaarts. Rond de middag komen de eerste wolken, maar die groeien zelden uit tot buien.

Gewapend met twee volle bidons ging ik opnieuw op weg naar Cupra Marittima, om daar langs een riviertje het binnenland in te gaan en het klimwerk rustig op te bouwen. Wat zou het toch fijn zijn als je op Google/Strava zou kunnen zien welke wegen verhard en welke onverhard zijn. Strava doet een poging, maar vandaag zat de kaart er tot drie keer toe naast… Na de derde keer ben ik weer teruggegaan naar Cupra Marittima en heb ik de weg naar boven genomen die we gisteren afgedaald waren. Na Petrella bleek het nog maar een kilometer of drie naar Ripatransone, op 470 m verreweg het hoogste punt in de omgeving. Met ruim 750 klimmeters in de benen na 30 km fietsen, vond ik dat ik mijn best wel had gedaan voor vandaag. ‘What goes up, must come down’ is een fijne natuurwet voor fietsers, dus een half uur later was ik weer bij Casa Orti.

Later vanmiddag wilden we nog even zwemmen, maar het was inmiddels flink bewolkt en koel en winderig geworden. Eenmaal aangekomen bij het strand hebben we het nog een tijdje aangekeken, maar er was geheel terecht niemand meer bij of in het water te bekennen. Ook hier wordt het dus langzamerhand een beetje herfst!

Na een aantal dagen uit eten met flink wat vlees en vis heeft Marja vanavond een heerlijke vegetarische couscoussalade bereid. De koelkast is bijna weer leeg en dat komt goed uit want we verkassen morgen naar Lombardije.