Corona Volente 2 - 24 september 2021, Olfine (Monzambano), Italië

24 september 2021 - Olfino, Italië

Gisteren was het fietsen langs het Gardameer geen succes, dus vandaag wilden we wel eens kijken hoe dat geweldige fietspad uit de folder er nu uitzag. Het zou gaan om een vernuftig aangelegd traject van 14 km tussen Limone sul Garda en Riva del Garda dat op spectaculaire wijze aan de rotswand boven het meer is bevestigd.

Eerst stond er een bezoek aan een olijfolie(groot)handel in de planning, ‘Olearia Caldera’ in Manerba del Garda. We hadden gisteren bij het eten in Trattoria Dei Colli de gemengde salade aangemaakt met heerlijke Garda DOP olijfolie van dat merk, maar waren vooral gecharmeerd van de vorm van de flesjes - leek wel een leuke souvenir. De winkel was redelijk vlot gevonden en er ging een wereld voor me open. Niet alleen word je uitstekend voorgelicht over oorsprong, bereidingswijze en kwaliteit van de diverse oliën, je mag ook ruiken en proeven. Nou leek me dat laatste meer iets voor Marja, zodat ik even bij de wijnsectie kon kijken, die er ook indrukwekkend uitzag.

Gewapend met drie soorten olijfolie in een kek tasje zetten we onze langzame reis langs de westoever van het Gardameer voort. Die drukke weg moesten we op veel plaatsen, ook in nauwe tunnels, delen met fietsers, voor beide typen weggebruikers geen onverdeeld genoegen. Eerlijk is eerlijk; het is er wel prachtig. Overal waar een beetje ruimte was, kleurrijke kleine dorpjes met leuke haventjes en meteen daarachter steile graniethellingen. Hier niet de campings die de oostkant kenmerken, maar wel veel luxe hotels. Iets voorbij Limone was een kleine parkeerplaats waar we net geluk hadden en een plekje konden bemachtigen. Op dat punt begon het beroemde fietspad, maar het liep daar gewoon langs de weg en werd vooral bevolkt door wandelaars. Wij zijn er ook een stukje overheen gelopen en kwamen allereerst langs hotel ELEA - Lakeside Dreams, volgens Marja een plek waar je Silvio Berlusconi zomaar zou kunnen aantreffen. Je ziet vanaf de weg alleen de bovenste etage en de ingang van de parkeergarage. Voor het eerst van mijn leven zag ik een systeem, waarbij je je auto in een lift moet (laten) rijden! Kamers beginnen bij een kleine 500€ per nacht en de goedkoopste antipasto was 28€, net iets duurder dan de warme lunch van gisteren voor ons samen. Vast heel lekker eten, maar we waren er niet op gekleed, aldus Marja. Terug in de auto vingen we een stukje verderop twee keer een glimp op van het fietspad langs de rotswand op plekken waar we zelf een tunnel in moesten, maar bij de volgende tunnel fietste men al weer samen met het autoverkeer op de weg. 2025 lijkt me ruimschoots aan de optimistische kant voor het afronden van dit ambitieuze project, maar ja, in Groningen hebben we de zuidelijke ringweg en de oplevering daarvan schuift ook alsmaar door ;).

Omdat het prachtig weer was, zonovergoten en een graad of 27, hebben we het meer snel achter ons gelaten en bij Villa Manerba nog lekker een paar uur gerelaxt bij het zwembad. Morgen naar Jan!

1. Aly:
    24 september 2021
    Kees en ik waren 2018 ook aan het Gardameer. We gingen toen kijken naar het WK yngling zeilen, waaraan Dolf mee deed. We hebben toen het meer nog rond gereden met de auto. Ook toen was het enorm druk. Er zijn inderdaad prachtige kleine dorpjes! Weer mooie foto's Henk!
  2. Linda:
    25 september 2021
    Jammer dat het Gardameer zo druk is, het zal niet voor niets zo populair zijn. Jullie zullen Italië w met pijn in t hart verlaten. Goede reis naar Jan!