Corona Volente 2 - 25 augustus 2021 - Osteria Senza Fretta, Cuneo, Italië

25 augustus 2021 - Cuneo, Italië

Een kort verslagje vandaag, want een reisdag. Toen we vanmorgen opstonden, was het weer stralend zonnig en zag het landschap er extra groen uit van de neerslag van gisteren. We konden rustig aan doen, want we hoefden maar een kleine 200 km naar onze volgende bestemming, Cuneo. Toen we tegen een uur of elf alles ingepakt hadden, deed Nathalie nog even een laatste check van onze gîte en vond nog een paar dingen die we vergeten waren weer in te pakken. Dat gebeurde ruwweg 8-9  van de 10 keer, zei ze. Nog even op de foto voor de Facebookpagina van de gîte en toen konden we op pad.

De route leidde uitsluitend over D-wegen en het schoot geen meter op, maar we hadden immers geen haast. Na Gap naar de vallei van de Durance, aan de zuidkant van het het Lac de Serre-Ponçon langs en verder door het dal van de Ubaye omringd door het prachtige hooggebergte richting Barcelonette. In Le Lauzet-Ubaye hebben we op het terras geluncht bij de Auberge du Lac - prima driegangenmenu voor 16€, hier kan dat nog. Daarna een enorme beklimming naar de Colle della Maddalena (1996 m) met een grote vrachtauto voor onze neus die we pas vlak voor de top konden inhalen. We moesten voor Italië van te voren een online inreisverklaring invullen en hadden eigenlijk wel controle aan de grens verwacht, maar daar was geen sprake van. Dat leverde niet onmiddellijk veel tijdvoordeel op want op de lange weg naar beneden met 23 genummerde haarspeldbochten zaten we al snel weer achter een paar grote vrachtwagens.

Om half vijf kwamen we in Cuneo aan, dat in de Piemonte aan de voet van de Zeealpen ligt. Het is een vrij grote, ruim opgezette stad op een wigvormig plateau tussen twee rivieren, vandaar de naam, maar wij zitten in het oude centrum dat wel van die mooie smalle straatjes heeft. Dat centrum is grotendeels voetgangersgebied en verder is het eenrichtingsverkeer wat de klok slaat, dus we hebben de route naar ons hotel eerst maar even te voet verkend. Uiteindelijk bleek het niet al te ingewikkeld om voor de deur uit te komen, maar na het uitladen moest de auto weer weg; die staat nu ergens aan de rand van het centrum.

Osteria Senza Fretto (zonder haast ;)) is in de eerste plaats een restaurant, maar ze hebben ook vier hotelkamers die afgelopen voorjaar helemaal zijn gerenoveerd. Onze kamer heeft een balkonnetje boven de binnenplaats waar we vanavond voortreffelijk hebben gegeten. Italië op zijn best, gastvrije ontvangst, professionele bediening en heerlijk eten. Laat dat een voorteken zijn voor de komende weken!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wubbo:
    26 augustus 2021
    Door onze Italiaanse les weten we inderdaad dat senza fretta 'zonder haast' betekent. Klinkt heel aantrekkelijk en ik zou er als ik jullie was gebruik van maken.
    Tanti saluti e buona fortuna/divertimento.

NB Leuke foto overigens van Marja onder parasol.