Corona Volente 2 - 27 augustus 2021 - Cuneo, Italië

27 augustus 2021 - Cuneo, Italië

Voor het ontbijt mogen we hier dagelijks kiezen tussen twee verschillende restaurantjes, dus vandaag hebben we nr. 2 uitgeprobeerd.  Conclusie: de cappuccino en de croissant waren lekkerder bij nr. 1, maar nr. 2 heeft vers geperst sinaasappelsap. Koffie, jus en croissantjes, daar teren de Italianen kennelijk de hele ochtend op. Na het ontbijt zijn we nog even naar de warenmarkt gewandeld op het grote plein aan het eind van Via Roma, maar die was toch minder leuk dan een versmarkt.  Omdat we vandaag wat verder wilden fietsen, moest er nog wel een extra broodje gescoord worden in een winkeltje schuin tegenover ons hotel. De Via Dronero, waar ons hotel aan zit, heeft een aantal leuke winkels en zeker vijf restaurants in de Top 10 van Tripadvisor. Geen ongelukkige keuze om hier terecht te komen dus (overigens meer geluk dan wijsheid, want heel veel research doen we meestal niet van te voren).

Het zou aan het eind van de middag gaan regenen en dat kon je vanochtend al zien aankomen. De zon verdween al snel achter een wolkendek en het was een graad of vijf koeler dan gisteren. Perfect fietsweer dus. Ik had bedacht dat we wel naar het stadje Dronero konden fietsen en daarna een stuk omhoog langs de rivier de Maira tot San Damiano Macra. De op kaart ingetekende fietsroute konden we niet vinden, waardoor we op de heenweg vooral over een iets te drukke doorgaande weg reen. Er zijn hier wel her en der fietspaden, maar zoals we al heel vaak hebben gemerkt op vakantie, zijn ze voorafgaand aan het aanleggen ervan vergeten om even in Nederland te gaan kijken hoe zoiets eigenlijk moet worden aangepakt. Ook hier weer best goede bedoelingen, maar een dikke onvoldoende voor de uitvoering. De wegen zelf kunnen ook wel wat onderhoud gebruiken, je rammelt af en toe bijna van je fiets af.

Dronero is een leuk stadje aan de rand van de bergen, met wat ons betreft als mooiste attractie de duivelsbrug over Maira, die daar al in 1428 is aangelegd. Op de heenweg hebben we er geluncht met panini en gelato voordat we aan de relaxte klim naar San Damiano begonnen door een schitterende vallei. Terug wilden we niet weer langs de drukke weg, dus zijn we eerst een eindje richting Busca gereden en dan kom je op een uiterst vruchtbare vlakte, die vol staat met fruitbomen. De appels, peren en kiwi’s worden nu ongeveer geoogst. De riviertjes die uit de bergen komen, voeden een enorm stelsel aan kunstmatige beekjes en kanaaltjes om ervoor te zorgen dat er genoeg water is om al dat fruit met succes oogstrijp te krijgen. Het Betuwe-achtige landschap vormt wel een heel groot contrast met de bergen op de achtergrond. Na een kleine 70 km fietsen (met toch weer 430 hoogtemeters) waren we nog ruim voor de regen weer binnen.

Omdat we nog wel een maand in Italië blijven, hebben we vanavond een keertje niet Italiaans gegeten, maar Thais. Mai Thai staat op de 14e plaats van 208 restaurants in Cuneo en het eten was dan ook prima.Het was er best druk, dus ook de locals willen af en toe best eens wat anders. Na het eten moesten we eerst nog even de finale van ‘De Slimste Mens’ kijken (go Lisa Loeb!), voordat ik aan het verslag en de foto’s kon beginnen. Met Ziggo Go kun je tegenwoordig ook in veel buitenlanden televisie (terug)kijken, zelfs als je een keer geen Wifi hebt, want dan gaat het via 4/5 G en het past allemaal binnen de bundel. Die Europese Unie heeft toch wel zo zijn voordelen ;)

1. José ter Haar:
    28 augustus 2021
    Mooi, mooi, mooi.
    Al een tas gescoord, Marja?
  2. Linda:
    28 augustus 2021