Corona Volente 2 - 29 augustus 2021 - Yellow Room, Quarto dei Mille, Genua, Italië

29 augustus 2021 - Quarto dei Mille, Italië

Het was weer een (korte) reisdag vandaag. Gisterenavond hebben we nog een wandeling gemaakt door Cuneo. Via Roma was compleet overgenomen door de lokale jeugd, die vooral bij een paar café’s zat waar een DJ de ‘muziek’ verzorgde (ja, ik word oud ;). Vanmorgen was de rust weergekeerd en konden we relaxt ontbijten bij Bonfante.

Om kwart voor elf zat alles weer in de auto en vertrokken we voor een korte etappe naar Verni, net iets voorbij Genua. Ik herinnerde me van vorig jaar een tamelijk saaie tolweg door de Po-vlakte, maar dat was duidelijk niet dezelfde als die van vandaag. Tussen Cuneo en de kust zit nog een stevig gebergte en daar hebben ze de snelweg dwars doorheen gelegd. Als chauffeur had ik amper de tijd om te genieten van de mooie dorpjes die tegen de bosrijke hellingen geplakt zaten. De zeer bochtige weg was in feite een aaneenschakeling van viaducten en tunnels, er werd op veel plaatsen aan de weg gewerkt en Italianen trekken zich van snelheidsbeperkingen bijzonder weinig aan . Eén van de fraaiste kunststukjes was een afdaling als een soort van kurkentrekker, we maakten een volledige cirkel door een aantal tunnels waarbij we een paar honderd meter lager  weer onder onze eigen weg door moesten.

Marja had via AirBnb onze standplaats voor de komende vier dagen gevonden, Yellow Room, Stanza Privata Vicino Mare e Gaslini. Een compacte kamer op 50 m van de Middellandse Zee in een voormalig kantoor van de caribinieri, in een voorstadje van Genua. We waren een half uurtje voor de afgesproken tijd ter plekke en vroegen ons af waar we in vredesnaam zouden moeten parkeren. Iedere beschikbare vierkante meter langs de smalle straatjes was bezet door auto’s en duizenden scooters. Na een extra rondje door de buurt en een bezoekje aan de Coop was het twee uur en werden we hartelijk ontvangen door Filippo, die ons onmiddellijk naar de garage onder het huis leidde, waar we zonder meerkosten onze auto en fietsen kunnen stallen - wat een luxe.

Aan het eind van de middag hebben we nog even lekker gezwommen in de prachtig blauwe zee. We moesten wel even wat overwinnen, want het kiezelstrand lag afgeladen vol met diepgebruinde mensen en het strand was meteen opslagplaats van honderden bootjes - een heel andere realiteit dan het romantische beeld dat we hadden overgehouden aan een weekje in Zuid-Italië van een jaar of acht geleden, waar we een baaitje helemaal voor ons alleen hadden.

Op aanraden van Filippo hebben we gedineerd in Pizzeria Restaurante 5 Maggio, fraai gelegen aan de baai. Topkwaliteit en flinke porties voor een redelijke prijs aldus Filippo en dat zei hij niet omdat het vrienden van hem waren. Hadden we maar beter geluisterd. Het eten - een wagenwiel vol vleeswaren en kaas en een pasta vongole als voorgerechten en gefrituurde en gegrilde zeevruchten als hoofdgerecht - was inderdaad heerlijk, maar de porties van iedere gang kon je gemakkelijk met zijn tweeën of drieën delen en we hadden dus veel te veel besteld. Domme toeristen……

Morgen gaan we aan de hand van reisgids Marja, geholpen door de prima website van Ciao Tutti en de tips van Kees en Aly, Genua verkennen.

1. Linda:
    30 augustus 2021
    Wat moet dat een heerlijk vakantiegevoel geven! De zee, het eten, de zon. Helaas dan dat je dat gevoel met zovele toerisren moet delen...