Corona Volente 2 - 30 augustus 2021 - Quarto dei Mille, Genua, Italië

30 augustus 2021 - Quarto dei Mille, Italië

Over de stad Genua had ik veel enthousiaste verhalen gehoord, vandaar dat wij er nu een paar dagen doorbrengen. Ciao Tutti, een leuke site voor Italië-fans, schrijft er een aantal aardige artikelen over, Kees en Aly voelden zich er meteen thuis en de Nederlandse schrijver Ilja Leonard Pfeijffer werd, nadat hij op de fiets vanuit Nederland, onderweg naar Rome, een paar dagen in Genua was blijven plakken, zo verliefd op de stad dat hij er is gaan wonen.

Reisgids Trotter daarentegen wijdt maar weinig bladzijden aan deze havenstad en er zijn in het boekje maar twee bezienswaardigheden die met drie rugzakjes - te vergelijken met de sterren van Michelin - zijn bekroond. Wellicht vond de schrijver daarom dat hij met de locatie-aanduidingen en de kaartjes niet zo precies hoefde te zijn, want daar hadden wij vandaag niet echt veel aan.

Wat wel enorm prettig is: vanuit ons Airbnb-adres, waar wij dus onze auto ondergronds hebben kunnen parkeren, is het maar een paar minuten lopen naar het station en daarvandaan vertrekken per uur heel veel treinen die het hoofdstation in Genua, Brignole, aandoen. Het was nog wel een gedoe met de kaartjesmachine en met het apparaatje waar je je met veel moeite verkregen kaartje moet afstempelen, maar de trein was stipt op tijd en we waren in een mum van tijd vlakbij het centrum.

Trotter raadde ons aan om eerst een helikopterview te nemen vanaf de heuvels waar Genua tegenaan is gebouwd. Maar ja, waar konden we nu precies die lift of die kabelbaan vinden? De straten die ongeveer in de richting gingen, liepen steil omhoog, dus eerst maar eens een kopje koffie en cola drinken op een terrasje. Even later stonden we opeens zomaar voor de ingang van een Ascensore, dus die namen we maar. Helaas, de ouderwetse apotheek en het kerkje Santa Anna waar we toen terechtkwamen, waren mooi, maar uitzicht, ho maar. Gelukkig zag een aardige Genovese ons zoekend rondkijken en zij verwees ons in keurig Engels weer naar beneden, een heleboel treden van zo’n leuk trappetje van bakstenen en keitjes, dat we net waren opgekomen, lager. Omdat het inmiddels al lunchtijd was, hebben we eerst maar wat te eten en te drinken gehaald en op een bankje in het park opgepeuzeld. En ja, verkwikt door het broodje en het sapje stonden we toen in een keer bij de ingang van de Funicolare Zecca-Righi uit de Trottergids. Altijd leuk, zo’n ritje in een kabeltreintje, deels door de tunnel en deels met zicht op prachtige pastelkleurige villa’s langs de rails. Het uitzicht bovenop, dat volgens Trotter schitterend moest zijn, viel wel een beetje tegen, want er stonden veel bomen in de weg.

We zijn dus maar met het eerstvolgende treintje teruggegaan, om de Via Garibaldi, de mooiste straat van Genua, te bekijken. Je hebt er tal van prachtige palazzo’s, die zowel van de buitenkant als van binnen de moeite waard zijn, zie de foto’s. Het mooiste paleis, de Palazzo Reale, bewaren we voor morgen, want dat was vandaag dicht.

Naarmate we nog wat verder in het doolhof doken van straatjes, steegjes en pleinen van de oude stad, waar het afwisselend smerig en heerlijk ruikt en waar je wonderschone bouwsels aantreft naast lelijke hoeken en gaten vol met graffiti, raakten ook wij onder de indruk van deze wat ongepolijste, maar zeer charmante stad. We hebben al met al wel 15 kilometer gelopen en waren om half zes weer thuis, dus verder activiteiten worden als het even kan niet meer ontplooid. Omdat in onze kleine kamer eigenlijk alleen een bed en een kast staan en geen enkele stoel, gaat het wat ver om een pizza te laten bezorgen, dus gaan we die maar eten in hetzelfde restaurant als gisteren. Daar stond de hele avond de houtoven te loeien en er werden aan de lopende band heerlijk ogende pizza’s uit getoverd, dus die willen wij ook proeven. Bijkomend voordeel van uit eten gaan: de muren van het gebouw waar ons appartement in zit, zijn nogal dun en wij moeten steeds maar de luide discussies van onze Italiaanse buren aanhoren, afgewisseld met gebonk. De stem van die vrouw lijkt wel wat op die van de moeder van Howard uit The Big Bang Theory, brrr.

1. Aly:
    30 augustus 2021
    leuk om het verslag van Genua te lezen, ik krijg bijna een beetje heimwee. Geniet nog maar een dag van de mooie palazzo.s. Misschien gaat de Italiaanse buurvrouw wel snel weg.
  2. Marlon:
    31 augustus 2021
    Leuk jullie belevenissen in Genua! Geniet ervan.
    HelAs hebben Andries en ik minder goede ervaringen met Genua. Ingebroken in de auto. En daardoor niets meer van de stad gezien. Des te leuker om jullie verhaal te lezen.
  3. Just:
    31 augustus 2021
    Goh, wat is het toch leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Het lijkt net of jullie veel meer doen en meemaken dan ik op zo’n reis…
    Nog heel veel plezier!