Corona Volente 2 - 6 september 2021 - Catignano, Italië

6 september 2021 - Catignano, Italië

Vandaag hebben we ons in de toeristenmenigtes gewaagd en Siena bezocht. Ik durf te betwijfelen of het op deze doordeweekse dag veel rustiger was dan in het weekend, want het was ons nog ruim druk genoeg. Maar je kunt het al die andere mensen niet kwalijk nemen, wat een prachtige stad!

Vanuit de parkeergarage zijn we eerst naar het beroemde schelpvormige plein van Siena, de Piazza di Campo, gelopen. Ongeveer halverwege moesten we ons plotseling een weg banen door een enorme horde mensen, maar die bleken allemaal op hetzelfde pleintje te zijn omdat dat een verkiezingsbijeenkomst van de Lega (de partij van populistische rakker Salvini) werd georganiseerd, waarbij de lokale kandidaat uitgebreid werd geïnterviewd door de media.

Inmiddels zagen we al de vlaggen en de straatverlichting die kenmerkend zijn voor Siena, iedere wijk staat in het teken van een ander dier. We hebben o.a. veel beeltenissen van de wolf gezien, gerelateerd aan de stichters van de stad, Aschius en Senius, de zonen van Remus (broer van Romulus) die door een wolvin werden begeleid op hun tocht naar het noorden nadat Remus was vermoord door Romulus. Daarnaast zijn we door de wijken van het stekelvarken, de neushoorn en van nog wel een paar dieren gekomen. Piazza di Campo is inderdaad indrukwekkend, met een prachtige fontein aan de ene kant en een groot paleis met enorme toren aan de andere kant. De kerk aan het plein was dicht voor renovatie, maar Marja wilde eigenlijk toch al naar een andere kerk, de Dom van Siena.

Eerst was het echter lunchtijd en we gingen op pad naar een door Ciao Tutti aanbevolen restaurant, dat volgens de eigen website open zou zijn, maar bij aankomst ter plekke toch echt heel erg dicht was. Gelukkig had ik op de weg daarnaartoe vanuit een ooghoek in een zijstraatje een leuk terras gezien, dat wel open was en dat we probleemloos terugvonden. Campagnia dei Vinattieri was een schot in de roos. Een rustig plein met flink wat tafels onder grote parasols en ze hadden gelukkig nog een paar plekken vrij voor mensen zonder reservering. Vorige week was het ons ook al goed bevallen om het diner naar de middag te verplaatsen, dus we zijn er lekker voor gaan zitten. Twee beschaafde gangen, paar prima wijntjes erbij (speciaal voor Just: Franciacorta Brut en Nobile di Montepulciano) en een fantastische Panna Cotta als dessert. Wel in een modern jasje, kokos panna cotta met een piñacoladaschuim en stukjes verse ananas.

Na de lunch bleek de rij voor de kaartjes om de Duomo, het bijbehorende museum en de panoramagalerij op de onafgemaakte façade te bezichtigen, flink te zijn geslonken en konden we vlot naar binnen. Eigenlijk kun je er wel een hele dag doorbrengen om de onvoorstelbare hoeveelheid prachtige details (bijna geen millimeter is onbenut gebleven) van de dom in je op te nemen. Meestal is de marmeren mozaïekvloer bedekt om al te veel vervuiling en slijtage tegen te gaan, maar momenteel is deze in volle glorie te bezichtigen en dat is op zichzelf de moeite al meer dan waard. De Covid-regels voorkomen wel dat je vrij kunt dwalen door de kerk en dat gold in nog veel sterkere mate voor het bezoek aan het museum en het panorama. We werden daar in kleine groepjes binnengelaten en je kon in een aantal etappes, met flinke wachttijden ertussen, dat gaan doen waar iedereen voor kwam - helemaal naar boven om over de stad en zijn omgeving uit te kijken. Eenmaal boven had je nog geen vijf minuten om van het uitzicht te genieten en een paar foto’s te maken.

Inmiddels was het al ongeveer half zes geworden en we waren vermoeider van acht km slenteren dan van de fietstocht van gisteren. We moesten nog even langs de Carrefour voor brood en wat extra fruit en hangen nu redelijk uitgeteld op de bank. Morgen maar een wat relaxter uitje.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José ter Haar: