Corona Volente 2 - 8 september 2021 - Catignano, Italië

8 september 2021 - Catignano, Italië

Alweer de laatste dag op deze prachtige plek. We waren van plan om een tip van Just & Hanneke op te volgen en te gaan lunchen bij de biologische coöperatie La Vialla in de buurt van Arezzo. Er werd echter pas vanmiddag gereageerd op ons e-mailverzoek van gisterenmorgen voor een plekje aan de gastentafel, dus dat ging helaas niet door.

Omdat we gisteren al genoeg in de auto hadden gezeten - en morgen weer, op weg naar de Abruzzen, hebben we vandaag de fiets gepakt. We begonnen met koers te zetten naar Castelnuovo Berardenga, hoofdzetel van de gemeente waar onze Residence ook in ligt. Onze straat heet officieel Strada Comunale 12 (van Castelnuovo Berardenga dus), maar volgens Google Maps en de routeplanner in de auto zitten we aan de Strada Comunale di Catignano, vandaar dat het de eerste keer wat lastig te vinden was.

Na een latte macchiato voor Marja (en een fantaatje voor mij) op een leuk terrasje waar het weer heerlijk mensen kijken was, fietsten we wat verder naar het zuiden en kwamen eigenlijk meteen in een wat droger gebied terecht, waar de meeste akkers al geruimd waren (tarwe?). Het eerste plan voor een lusje werd snel verlaten toen we er vlak na Torre A Castello achterkwamen dat het asfalt ermee ophield (volgens Google Maps de weg iets verderop ook, zie ik net…). Vervolgens zijn we richting Siena gereden over de oude weg vanaf Arezzo. Die was heerlijk rustig, omdat ze inmiddels ook een Autostrada tussen die twee steden hebben aangelegd. Alleen jammer dat ze onderhoud van de oude weg niet meer nodig lijken te vinden nu de nieuwe er ligt. Het valt ons sowieso op dat de staat van onderhoud van de wegen hier meer dan erbarmelijk is. Dat probleem wordt in Italië opgelost door bordjes langs de weg te zetten met de aanduiding ‘slecht wegdek’…

Het was inmiddels weer ruim 30 graden geworden en het is hier verre van vlak, dus we hebben op zeker moment de kortste doorsteek terug naar ons huisje genomen. Daar zat nog wel een klim van 12% in, maar die duurde gelukkig maar kort. Ondanks de warmte en de inspanning die we moesten leveren, werden we vandaag weer gesterkt in onze mening dat je op de fiets veel meer mee krijgt van je omgeving dan in de auto. Bij thuiskomst hadden we bijna 48 km en ruim 700 hoogtemeters in Strava bijgeschreven en was het tijd voor een rustige middag. Daarna hadden we ook geen zin meer om uitgebreid uit eten te gaan, dus werd het avondeten een Pizza Capriciosa.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl