Corona Volente 2020 - 28 september - La Clie, Frankrijk

28 september 2020 - La Clie, Frankrijk

Twee dagen heeft Gerda heerlijk voor ons gekookt: zaterdag groentetaart van Ottolenghi en gisteren een mooie stoofpot, met rode kool. Voor de rest van de dagen zal ik met de pollepel zwaaien, dus togen Henk en ik naar de supermarkt in La Rochefoucauld. Gerda ging voor het eerst sinds maanden weer naar haar Franse les. Gewapend met mondkapjes, een giga boodschappenlijst en met twee karren bestormden wij de Hypermarché van E.Leclerc, om er twee uur later en honderden euro’s armer weer uit te komen. We hebben gelijk maar ingeslagen voor thuis: Franse zeep en shampoo, crémants uit zes verschillende streken, diverse soorten olie, flinke saucissons, blikken confit de canard en potten met dat andere smakelijke onderdeel van dezelfde watervogel dat je eigenlijk niet mag eten.

Na best veel dagen vooral binnen zitten vanwege het slechte weer was het fijn om vanmiddag op de fiets te kunnen stappen met een zonnetje en een temperatuur van boven de tien graden. Het Franse land is hier altijd weer verrassend mooi, maar ook pittig met al die heuvels. De natuur heeft hier al de herfsttooi aangetrokken, met veel oranje en bruine bladeren en mooie besjes aan de bomen. Heel decoratief zijn er overal mooie bruine of witte koeien en een enkele ezel tussen gezet. Thuisgekomen bleek dat we de Strava-uitdaging van 7500 hoogtemeters een paar dagen voor het einde van de maand hebben gehaald. Kijken of we de komende twee dagen nog genoeg kunnen klimmen om de 8848 meter te halen. Moe, voldaan en een klein beetje verkleumd doken we gezellig de jacuzzi in, een vast en dagelijks onderdeel van het leven op La Clie.

De Salade Niçoise die ik voor het avondmaal had bedacht, had ik dankzij wat voorwerk eerder op de dag, al op tafel ruim voordat de deprimerende persconferentie over de Nederlandse Corona-situatie begon. We hebben op onze reis de berichten steeds goed gevolgd, maar toch schrokken we er vandaag van. Gelukkig lagen de boontjes, tomaten en verse tonijn ondanks de vermanende woorden van Rutte en De Jong niet echt zwaar op de maag, sterker nog, Henk had nog wel iets extra’s gelust na onze sportieve prestatie van vanmiddag.

49 km, 615 hoogtemeters

1. Aly:
    28 september 2020
    Wat een heerlijk adresje hebben jullie daar! Wij zijn net weer thuis uit een niet oranje gebied!!
  2. Albert:
    30 september 2020
    Maak er een smakelijk verjaardagsdiner van!!