Duitsland 2015 - Dag 1,2, Rostock

2 augustus 2015 - Rostock, Duitsland

Gisteren om half tien 's morgens vertrokken we per trein naar Rostock (met overstappen in Enschede en Münster) waar we om kwart over vijf op het station werden opgewcht door mijn oude studie- en bridgevriend en collega Hans de Vries.

Hans is een na een lange carriere bij DSM met prepensioen gegaan en kon vervolgens aan de slag als hoogleraar homogene katalyse aan de universiteit alhier. Samen met echtgenote Angela en hond Rox woont hij op een fraaie lokatie in de Altstadt van Rostock. Rostock is een mooie Hanzestad die vrijwel geheel is herbouwd na WO Ii.

Gisterenavond flink bijgekletst onder het genot van wat glaasjes witte wijn en heerlijk eten en vandaag gingen we op excursie naar Warnemünde. Met de veerboot vanuit de haven van Rostock - die sterk aan betekenis heeft verloren de afgelopen 25 jaar - over de Warnow. Een boottocht van ruim een uur langs veel industrieel erfgoed, de ferry-terminals voor Oost-Europa en Scandinavië, het nieuwe havencomplex en de marinehaven bracht ons in het zeer toeristische havenstadje annex badplaatsje Warnemünde.

Het was goddelijk weer en er waren duizenden toeristen op de been, waaronder een deel van de passagiers van twee enorme cruiseschepen. Na een uurtje flaneren lekker geluncht langs de haven en daarna zijn we richting strand en boulevard vertrokken. De sfeer is een mix tissen de Waddeneilanden en Scheveningen en op het strand kun je van die mooie 2-persoons rieten stoelen huren die van binnen zijn bekleed met stof en voorzien zijn van een uitklapbaar plankje voor de drankjes en een uitklapbare voetensteun. Vervolgens het dorpje nog even bekeken en een paar fietskaarten gekocht voor de komende dagen en toen was het al weer de hoogste tijd voor de veerboot terug en een korte stadswandeling.

De dames vonden het daarna tijd voor een schoonheidsslaapje en Hans en ik hebben nog even het fonkelnieuwe katalyse-instituut bekeken. Dat was wel iets heel anders dan het oude gebouw aan de Buchbinderstrasse, waar ik een jaar of 20 geleden een keer een lezing heb gehouden.

Vanavond ten slotte gezellig en voortreffelijk gegeten in restaurant Borwin aan de haven. Een prima start van een nieuwe fietsvakantie, waarvoor morgen het echte werk begint.

1. Astrid:
    Het is dus zover!

Geniet ervan.
  2. Linda:
    24 augustus 2015
    Het begin is weer gemaakt, ik blijf jullie volgen en benieuwd naar jullie volgende bestemming in Duitsland.
  3. Marlon:
    24 augustus 2015
    Wens jullie een fijne fietstocht toe door het wonderschone Noord-Duitsland!