Duitsland 2015 - Dag 4, Zingst - Gingst (90 km)

25 augustus 2015 - Gingst, Duitsland

Afgelopen nacht had het flink geregend, maar vanmorgen was het gelukkig al weer droog toen wij ons om 8.00 bij het ontbijtbuffet in Haus Strandeck vervoegden. Als je fietst mag je flink bunkeren en het smaakte allemaal prima. Rond negenen hadden we alle tassen weer op de fiets gehangen voor een mooie tocht over de Ostseeküstenradweg, die vandaag overigens grotendeels langs de Boddenküste voerde. Zo noemen ze hier het water tussen de eilanden en het vasteland. Anders dan de Wadden valt het niet droog (de getijdenbeweging in de Oostzee stelt ook weinig voor), maar de kust is ook wat modderig en het gebied is een paradijs voor watervogels.

Zingst ligt op een eiland, dus we moesten eerst over een brug terug naar de wal. Voorbij het plaatsje Barth moesten we zowaar even klimmen, over de Glöwitzer Berg wel te verstaan (34 m hoog), onderdeel van een zandrug die daar na de laatste ijstijd is neergelegd door de zich terugtrekkende gletschers. Dankzij het iets glooiende landschap hadden we soms prachtige vergezichten, genieten geblazen dus.

De fietspaden van vandaag liepen uiteen van rulle moddersporen, via kinderkopjes en slordig neergeplempte betonplaten, tot asfalt van skeelerkwaliteit. In de plaatsen is de kwaliteit veelal belabberd, maar fietsers mogen in dat geval hun toevlucht nemen tot het trottoir.

In Stralsund konden we eindelijk het felbegeerde schroefje krijgen waarmee Marja weer een SPD-plaatje onder haar schoen kan bevestigen (OK, ik doe het bevestigen, maar wel onder Marja's schoen) en daarna gingen we op zoek naar 'Zum Scheel' een prachtig hotel-restaurant in een voormalig laboratorium waarover Hans ons had verteld. De lunch was spotgoedkoop maar uitstekend: geen poespas, wel perfect klaargemaakt. Om teleurstellingen te vermijden, hebben we vervolgens bij de VVV vast een kamer geboekt op Rügen, in het weinig swingende Gingst. Het is bijna een spookhotel; van de ruim 40 kamers zijn er nog geen 10 bezet; hoezo hoogseizoen? Overigens een prima kamer en dito douche + prima Wlan, dus verder geen klachten. De weg ernaartoe was weer vol verrassingen, dwars door uitgestorven platteland was er een route aangelegd die als mountainbike parcours niet zou misstaan. Gelukkig is het wel de gehele dag droog gebleven, hoewel het niet veel scheelde. We moesten echt even rustig aan doen op het eerste stuk op Rügen anders waren we zo een vette bui in gereden - het enige water wat er nu nog uit de lucht kwam waaide uit de bomen.

Het aanbod aan restaurants in Gingst is beperkt, de keuze viel op aanraden van een vriendelijke autochtoon uiteindelijk op het geheel in 'Wurlitzer'-stijl uitgevoerde 'Gingster Eck' voor een visje met sla en gebakken aardappelen. Na nog een wijntje in het verrassend sfeervolle 'Alte Post' zat voor M de dag er wel weer op, dus die ligt lekker naast me te ronken, terwijl ik dit stukje inklop. Morgen meer!

Totaal 164 km

1. Ger Willems:
    25 augustus 2015
    Beste Henk en Marja,
    En ik maar niet in de gaten hebben dat jullie weer op fietstocht waren totdat ik de berichtjes via het net ontving.
    Weer mooi leesvoer.
    Fijne reis gewenst,
    Ger
  2. José ter Haar:
    26 augustus 2015
    Je verwacht toch betere fietswegen van die Duitsers :)
  3. Just:
    26 augustus 2015
    Leuk om jullie nieuwe avonturen weer te lezen.
    Zijn jullie al wilde beesten (liefst gevaarlijk) tegengekomen?
    Geniet en wees voorzichtig in de half pipes,
    Groeten Just