Duitsland 2015 - Dag 5, Gingst - Peenemunde (36 km)

26 augustus 2015 - Peenemünde, Duitsland

Hotel Rügen Park had weliswaar weinig gasten in huis, maar dat was niet te merken aan het ontbijt vanochtend. In de enorme ontbijtzaal - vast ook in gebruik als trouw- of balzaal - waren maar liefst drie dames belast met de uitvoering van het buffet. Wij zaten als enigen te eten en te kijken naar de giga wandschildering en naar het troosteloze Oostblokdessin op stoelen en vloer. We waren vroeg opgestaan omdat we vandaag een ambitieus voornemen hadden waarvan we niet zeker wisten of het zou gaan lukken. Eerste opdracht: naar het aan de andere kant van het eiland gelegen Binz fietsen. Zo'n 30 km grotendeels over de gewone autoweg, want het fietspad hebben we na een paar kilometer maar gedag gezegd: eerst weer die beton-beton-betonplaten, daarna grove stenen en ten slotte mul zand, dat was niet te doen. Met Henk op kop over de best wel drukke weg ging het vlot en passeerden we eerst Bergen, dat inderdaad op een berg gelegen was, waarna we nog voor 11 uur in Binz aankwamen. Daar gingen we eerst naar het loket van Adler-Schiffe om tickets te kopen voor een boottochtje langs de krijtrotsen van Rügen en zo mogelijk daarna naar Peenemünde, dat op het volgende eiland Usedom ligt. Toen dat allemaal gelukt was, moesten we nog internet vinden om een hotel in Peenemünde te reserveren, want we zouden daar pas om 6 uur 's avonds arriveren. De plaatselijke bibliotheek verkocht internet  per half uur en dat was ruim voldoende.
Daarna kon het grote relaxen beginnen. Koffie met gebak in de Konditorei, toen inschepen op de MS Adler Mönchgut, wat ook met de fietsen vlot verliep. En nu zitten we alweer vier uur op de boot en hebben we de gebouwen van het megalomane in 1935 gestarte naziproject Prora, gigantische vakantieverblijven met 20000 kamers, vanaf het water kunnen zien. Het doel waarvoor ze werden gebouwd, een zorgeloze vakantie voor veel arbeiders tegelijk, is nooit bereikt. Het Rode Leger heeft het gebruikt en er zijn na de oorlog vluchtelingen in gehuisvest. Op dit moment staan de gebouwen te koop: je kunt er een luxe appartement kopen. Daarna voeren we langs de prachtige krijtrotsen - zie foto's -, alles gelardeerd met grappig commentaar van de kapitein.
Het is lekker zonnig weer en we hebben afwisselend binnen en buiten gezeten, voorzien van drankjes en een lekker hapje uit de scheepskombuis. Het was eerst erg druk op de boot, dus alle gelegenheid om de menselijke soort in al zijn verschijningsvormen te bestuderen, alsmede de laatste mode. De gebloemde broek is populair bij dames van mijn leeftijd, terwijl hun haarkleur varieert van witblond via gestreept blond naar groenachtig bruin. Nu, op het laatste lange stuk naar Usedom zijn we nog maar met weinig en kijk ik naar de zee, een clubje voorbij vliegende vogels en de gerafelde vlag aan de mast voor mij. Morgen doorkruisen we Usedom en zetten dan koers naar het vasteland om de Mecklenburger Seeenplatte te gaan ontdekken.

Totaal 200 km

1. Margot Schoenmacker:
    27 augustus 2015
    hahaha heerlijk, en populair bij de mannen de royale breed gerande zonnebril zeker. vpv