Duitsland 2015 - Dag 6, Peenemünde - Altentreptow (93 km)

27 augustus 2015 - Altentreptow, Duitsland

Nog geen honderd kilometer vandaag, maar het voelde als minstens 150. Zeker de helft van de tijd gingen we over een mountainbikeparcours, hoewel de kaart telkens aangaf dat het toch echt een aanbevolen fietsroute was. Ik heb een paar van de 'wegen' waar we over kwamen, op de foto gezet - als representatieve illustratie. Daarnaast hadden we het grootste deel van de tijd tegenwind en soms stevig ook. Het naderende front dat vermoedelijk vandaag in Nederland nogal wat regen heeft gebracht, zorgde voor een straffe zuidwestenwind. Vanaf een uur of tien leek het er iedere keer op dat de voorspelde regen zou gaan doorzetten, maar het bleef gelukkig telkens bij wat gespetter. Net niet genoeg om de regenjacks voor aan te trekken en dat was sowieso wel prettig want de temperatuur was niet verkeerd. We waren ondanks een aanvullende routetechnische uitdaging - vanwege een hek met hangslot op een cruciaal punt in de route moesten we zo'n 15 km omrijden - mooi op tijd op onze plek van bestemming, want sindsdien miezert het voortdurend. Vanaf morgen beloven ze een dag of drie droog en redelijk warm weer.
Hoewel onze fietsen eigenlijk niet echt zijn bedoeld voor off-road gebruik, houden ze zich prima en de Schwalbe-marathon banden doen wat ze beloven - tot nu toe niet lek gereden, houden zo. Het leuke van die landweggetjes en bospaden is wel, dat je vrijwel geen ander verkeer hebt en door zeer landelijk gebied komt. Het landschap is licht glooiend en een afwisseling van bos, weilanden en akkers, alles redelijk kleinschalig. De meeste plaatsjes zien er armoedig en verwaarloosd uit - de inhaalslag naar de rijkdom van het westelijk deel van Duitsland is nog lang niet gemaakt. Op allerlei plekken zie je wel dat bepaalde historische gebouwen worden hersteld in hun voormalige glorie, want dit gebied heeft zeker ook andere tijden gekend.
Hier in Altentreptow is het beeld wat gunstiger; in het centrum is in ieder geval een groot deel van de woningen gerenoveerd en fris in de verf gezet en wordt de waterloop van de kleine Tollense, een zo te zien kunstmatige aftakking van de Tollense, die dwars door het stadje loopt, ook weer opgeknapt. Wat heel erg opvalt: zelfs al is de weg naar een dorpje/stadje toe netjes geasfalteerd, zodra je in de plaats zelf bent, rammelen de vullingen je uit de kiezen. Voor het historische beeld hebben ze namelijk consequent de kasseien laten liggen, soms kilometers achter elkaar. Als men ooit besluit om de kasseienstroken in Noord-Frankrijk te asfalteren; geen nood, hier ligt nog ruim voldoende voor een alternatieve Hel van het Noorden.
We slapen vannacht in Hotel am Markt, in de nieuwe aanbouw ervan. Mooie ruime kamer met wild behang in druivenrankenmotief en een extra gebloemde band op ooghoogte ;). Ach ja, het licht zal wel redelijk op tijd uitgaan na deze dag.

Totaal 293 km

1. Greet:
    27 augustus 2015
    Henk en Marja, het is genieten van de reisverhalen en als het niet zo gaat als verwacht is het alleen maar leuker om te lezen, dan komen de associaties vol humor. Het gebied heeft ondanks en dankzij een charme die je nergens anders op deze manier zult vinden in Europa. Fijn dat ik weer mee kan en mag reizen.