Duitsland 2015 - Dag 8, Wesenberg - Perleberg (110 km)

29 augustus 2015 - Perleberg, Duitsland

Na een inderdaad buitengewoon rustige nacht in hotel Johannesruh, werden we al behoorlijk op tijd gewekt door de stralende ochtendzon. Het zou een prachtige dag worden, zonnig en een graad of 22. Je kunt overigens wel zien dat het al richting herfst gaat: hier en daar beginnen de eerste blaadjes te verkleuren en overal waren er mooie spinnenwebben met dauw erop. Tijdens het ontbijt kregen we nog een kwartiertje les in moderne Duitse geschiedenis van de eigenaresse van Johannesruh en een verklaring over de slechte kwaliteit van de fietsroutes - er was wel geld om ze aan te leggen, ökologisch verantwoord, dus zo weinig mogelijk asfalt, maar niemand had bedacht dat er ook budget nodig was om ze vervolgens te onderhouden. Daar kon je mooi werklozen voor inzetten, want die zijn er veel te veel volgens haar. Maar ja, de huidige regels zorgen ervoor dat mensen werkloos thuis blijven zitten, omdat het amper loont om in plaats daarvan laaggeschoold werk te aanvaarden. Hmmm, waar hebben we dat eerder gehoord?

We hadden vandaag eigenlijk richting Havelberg gewild, wat meer naar het zuiden dus. Bij een kort vooronderzoek op het internet bleek er daar echter dit weekend geen enkele hotelkamer meer te boeken, vanwege de jaarlijkse paardenmarkt. Na een beetje zoeken naar iets grotere plaatsen op een km of 80 afstand, én ruwweg in onze reisrichting, vonden we een plekje in Perleberg. Hoewel we slechts een handjevol km zijn omgereden, één keer omdat ik dacht dat ik het beter wist en één keer omdat we een belangrijk bordje niet hadden gezien, bleek mijn inschatting van de afstand op de kaart toch veel te optimistisch. Het verschil tussen hemelsbreed en over de weg is altijd groter dan ik denk.

De eerste 25 km gingen we nog tussen meertjes door en over verbindingskanaaltjes heen, maar we lieten de Seenplatte al snel achter ons en arriveerden in een nieuwe deelstaat: Brandenburg. Kennelijk zijn de bestuurderen van deze deelstaat wat beter in staat geweest om flink wat geld uit de ruif van de Duitse en Europese fondsen te schrapen, want de fietsroutes waren opperbest verzorgd. Ook de meeste stadjes en dorpen zagen er welvarender uit dan in Mecklenburg-Vorpommern. In Wittstock, met fraaie stadsmuur, reden we even het gerestaureerde oude centrum in. Op het centrale plein was er een concert van de lokale blaaskapel gaande, waar honderden veelal oudere mensen (lees: nog veel ouder dan wij zelf) op af waren gekomen, die onder het genot van Bratwurst en een biertje vrolijk meeklapten met de medley van bekende marsen.

We vonden een prima plekje om de lunch klaar te maken in Heiligengrabe, waar zich een schitterend Cisterciënser klooster bevindt met meer dan voldoende bankjes om even bij te komen van de eerste helft van de tocht van vandaag. Op zich is zo'n afstand van 110 km nog wel te doen, maar meewind was weer schaars vandaag en dan wordt het al met al toch wel een lange duurtraining. Gelukkig was de ontvangst in hotel 'Kleine Residenz am Tiergarten' heel vriendelijk en smaakte de schnitzel met Pfifferlinge (cantharellen) en Bratkartoffeln voortreffelijk, evenals de rode wijn uit Rheinhessen. Ook hier is om 22.15 uur al weer een weldadige stilte neergedaald, dus ik houd  het ook voor gezien voor nu.

Totaal 481 km

1. Linda:
    29 augustus 2015
    Jullie hebben er al heel wat kilometers opzitten, terwijl wij hier slechts luttele honderden meters te voet afleggen op Noorderzon. Ook niet verkeerd trouwens.