Duitsland 2015 - Dag 12, Walsrode - Stolzenau (93 km)

2 september 2015 - Stolzenau, Duitsland

Het weerbericht bracht vandaag goed nieuws en slecht nieuws. Het zou de hele dag droog blijven met aardig wat zon, maar flink koeler dan de laatste dagen en, wat vervelender was, een frisse windkracht 4 vanuit het westzuidwesten - precies waar wij heen moeten. Om er niet voortdurend recht tegenin te hoeven fietsen, zijn we wat meer in zuidelijke richting gekoerst dan we aanvankelijk van plan waren en iets te weinig naar het westen. We hadden op de kaart gezien dat er een flink meer was, het Steinhuder Meer, waar we op aan zijn gekoerst. Hoe die Duitsers dat precies hebben met het onderscheid tussen See en Meer, wordt er niet duidelijker op. Op school heb ik geleerd dat het omgekeerd was t.o.v. het Nederlands, maar deze vakantie levert daar vooral uitzonderingen op: we begonnen langs de Ostsee en kwamen nu dus langs het Steinhuder Meer. Internet biedt niet onmiddellijk een antwoord, dus maar even een eigen theorietje: Plattdeutsch, dat In het noorden van Duitsland tot voorbij de huidige grens met Polen wordt gesproken, lijkt heel veel op de Nederlandse dialecten in het Oosten des lands, waardoor een zee soms gewoon een zee is en een meer een meer. 'Das Meer' in Hochdeutsch komt daarentegen van het Romaanse 'mare'. Waarom een meer dan 'See' heet in datzelfde Hochdeutsch, zal ik in versie 2.0 van deze theorie duiden..

Jullie snappen het al, er was vandaag niet echt veel te beleven, De route was op zich weer leuk en landelijk, maar het was wel werken geblazen met die tegenwind en we waren blij dat we bij binnenkomst in Stolzenau meteen een hotel zagen. 'Zur Post' is een zeer klassiek Duits hotel met een interieur van zeker 50 jaar oud en dezelfde menukaart als we al tien keer eerder zijn tegengekomen op deze vakantie. Marja barstte dan ook in een homerisch gelach uit toen zij tijdens het eten een tegeltje zag hangen met de spreuk 'het beste recept van de kok is fantasie'.

Het is nog even flink doorfietsen, maar op vrijdagavond melden we ons bij een van onze favoriete hotels/restaurants in Nederland: Droste in Tubbergen,voor een heerlijk à la carte menu met bijpassende wijnen - gelukkig hadden ze nog een plekje vrij toen we gisteren belden.

Totaal 805 km

1. Aly:
    2 september 2015
    Wat een prachtig rijtje plaggen!
  2. Linda:
    3 september 2015
    Mooie plaatjes wederom. Ik had jullie meer zon en andere wind toegewenst!