Fietsen op Mallorca - dag 1, Cap Blanc - 50 km, 360 hoogtemeters

19 april 2024 - Platja de Palma, Spanje

Ook al was het een zachte winter, hij duurde eigenlijk veel te lang. Allerlei verplichtingen zorgden ervoor dat we niet veel eerder dan nu er even tussenuit konden. Het plan was aanvankelijk om naar Valencia te gaan - vakantiefietsen mee in het vliegtuig, dan een stukje met de trein en dan in een kleine week weer terug naar Valencia. Logistiek behoorlijk complex. Eigenlijk zag ik het helemaal niet zitten om dat gedoe met de fietsen voor een ruime week twee keer te moeten doorstaan.

Plan B oogde een stuk aantrekkelijker: Op Mallorca een lekker hotel boeken en daar bij wereldsnelheidsrecordhouder (past dat wel op een Scrabblebord?) op de fiets Fred Rompelberg - 268 km/u - twee lichte fietsen huren voor wat rondjes zonder bagage over dat fraaie fietsvriendelijke eiland. Dat lukte redelijk vlot, ook al bleek dit de drukste periode van het jaar wat betreft fietstoerisme. We hebben een enorm maar mooi hotel geboekt op 100 m van de bike-shop en het fietsendepot van Rompelberg en je kunt van hieruit allerlei routes fietsen, puik geregeld dus.

Er kwam nog wel bijna een kink in de kabel. Marja had al een hele tijd te kampen met een hangend ooglid, niet mooi en inmiddels ook hinderlijk, en zou daar negen dagen voor ons vertrek aan worden geopereerd. Na zo’n niet al te grote ingreep moet je het toch echt een paar weken erg rustig aan doen, met als belangrijkste regel: geen enkele activiteit ondernemen waar je een rood hoofd van kunt krijgen. Aiaiai, een flink stuk fietsen hoort daar natuurlijk ook bij en de organisatie van Fred had op voorhand geen e-bikes meer beschikbaar voor de patiënt, maar wellicht wel als we er eenmaal waren.

We hebben het er toch maar op gewaagd, de operatie laten doorgaan en ook de reis. Gistermiddag ruim op tijd vertrokken richting Schiphol en zoals dat meestal gaat is er dan geen vuiltje aan de lucht, trein keurig op schema, meteen aan de beurt bij de balie van Vueling, nog geen 5 minuten wachttijd bij security en zelfs het vliegtuig vertrok een paar minuten eerder dan aangegeven. Het shuttlebusje van Fred richting Grupotel Playa de Palma stond bij aankomst ook al klaar, wat wil een mens nog meer? Een e-bike voor Marja dus en ook dat lukte vanmorgen probleemloos :)).

Vanaf ons hotel is het nog geen kilometer naar de boulevard langs de Mediterraneo. Hoewel er een fris briesje stond en het niet meer dan een graad of 18 was, bleek het strand goed bezet en waagden zich ook al mensen in zee. De terrassen zaten mudvol en aan het kabaal te horen waren de meesten al ruim voor de lunch aan het bier en de wijn begonnen. Wij zetten voorbij de jachthaven over een wat grotere, nogal drukke weg koers naar Cap Blanc, want het bleek al snel dat de meeste kustplaatsjes niet benedenlangs met elkaar verbonden waren. Vorig jaar aan de Costa Brava was dat ook al zo. Gelukkig werd het halverwege wat rustiger op het glooiende parcours met rechts af en toe een dorpje en links agrarisch landschap met rode akkers, olijfbomen en grote landgoederen.

Na 30 km waren we op de plek van bestemming. Cap Blanc heeft een witte vuurtoren, die we helaas niet konden bezoeken, dus zijn we toen maar min of meer rechtstreeks teruggereden. Marja is zeer tevreden over haar e-bike. Ze kan de ondersteuning goed doseren en is zo lief om hem niet op standje turbo te zetten, waardoor ik het prima kan bijbenen.

Marja gaat morgen uitgebreid rapporteren over het eten in ons hotel. We hebben halfpension geboekt, dus we eten iedere avond “thuis”.

1. Margot:
    Veel plezier!!!
  2. Greet:
    20 april 2024
    Goedemorgen, laat ik nou (niet de eerste keer) vanmorgen denken: nog bericht doen aan Marja, en dan verrast te worden door een bericht dat jullie op reis zijn! Goede keuze voor nu! Het is een lange wisselvallige periode geweest qua weer en als je niet meer in de gewone structuur van werken zit maar wel je dagen vult met heel veel andere zaken en daar vaak onbewust meer tijd voor neemt is krijg je nieuwe energie van toch wat anders op je netvlies kunnen zetten. Helemaal fijn dat Marja een ‘ooglidcorrectie’ heeft gehad! Kijken mensen weer fris naar je en hoef je ook niet meer alle vragen steeds beantwoorden! Sta elke morgen vroeg op om jullie verslag te lezen en als jullie terug zijn vertrekken wij naar Madagaskar. Hoop dat we elkaar in juni kunnen zien en spreken.
  3. Marlon:
    20 april 2024
    Fijne vakantie en heerlijk genieten van het mooie eiland. Hoop dat je snel hersteld Marja!
  4. Pieternel:
    20 april 2024
    Leuk Mallorca en weer reisverhalen. Veel plezier!
  5. Linda:
    20 april 2024
    Marja op de ebike, dat is een soort 'nood breekt wet'. Een paar jaar geleden wou je 'nog niet dood worden gevonden' met zo'n vervoermiddel.
    En nu is fijn dat er toch nog gefietst kan worden.
    Ik zie al uit naar de culinaire verslagen.

Jouw reactie