Frankrijk 2019, M- & P-route, 8 september - Le Grand Hôtel, Brive-la-Gaillarde, 48 km

8 september 2019 - Brive-la-Gaillarde, Frankrijk

Het wordt bijna saai, prima weertje, prachtige landschappen, rustige weggetjes over een behoorlijk geaccidenteerd parcours. Op zeker moment zei Marja: “je zou ter afwisseling bijna gaan verlangen naar een lelijk industrieterrein”. Nou dat kwam er niet. Zelfs het laatste stukje naar de flinke stad Brive ging naar beneden over een landschappelijk verantwoorde D-weg. Eenmaal in de buitenwijken van de stad aangekomen was het voor de auto’s achter ons wel wat hinderlijk dat er midden in de weg een flinke verhoging was aangelegd, waardoor ze vrij lang achter ons moesten blijven.

Terug naar vanmorgen. De jonge uitbater van ‘les Roches Bleues’ had een keurig ontbijt klaargezet voor ons en voor de twee andere gasten, een gepensioneerd stel uit Brugge. Dat bleken heel aardige mensen die, zoals vrijwel iedereen die we spreken, grote bewondering hadden voor het feit dat wij helemaal uit Nederland waren komen fietsen. Na enige tijd kwamen we erachter dat ze beiden in hun werkende leven jurist waren, waarbij de man zowel rechter als - wel 25 jaar - hoofdofficier van justitie was geweest. Dat gaf uiteraard de nodige gespreksstof, dus we kwamen redelijk laat weg, zeker omdat we eerst nog even langs de bakker moesten om een zoet broodje voor onderweg te scoren.

De eerste paar kilometer reden we over een grindpad niet ver van de Vézêre, maar al snel moesten we weer het dal uit en daar hadden de auteurs van het boekje een route voor uitgezocht over prachtige C-weggetjes, met een helling van gemiddeld zeven procent en uitschieters richting tien, over een afstand van minstens drie km. Eenmaal op hoogte was het ook verre van vlak, maar na een kleine 30 km kwam de grote beloning in de vorm van een heerlijke afdaling van een km of vijf, die we heel rustig hebben gedaan i.v.m. de nog aanwezige rolsplit, omdat het wegdek net vernieuwd was. Aan het eind van de afdaling wachtte het aardige stadje Donzenac, waar de lokale horeca helaas collectief had besloten dat er op zondagmiddag geen eten te verkrijgen hoeft te zijn, dus zijn we toch maar doorgereden naar Brive. Die stad is zo groot dat je op ieder uur van de dag wel ergens iets te eten kunt krijgen en de hamburgers en met een gaasje Leffe bij ‘Le Sweet’ smaakten opperbest.

Vervolgens bleek het nog een kilometertje naar onze verblijfplaats voor de komende twee nachten, ‘Le Grand Hôtel’, recht tegenover het station van Brive. Van buiten oud en statig, van binnen behoorlijk up-to-date. Zeker de bar en het restaurant zijn voor Franse begrippen heel trendy. Het uitzicht over de stad vanuit onze kamer op de derde verdieping is ook weids en fraai, want we moesten nog wel weer 30 meter omhoog om hier te komen. Na de welverdiende siësta zijn we te voet Brive ingegaan voor een lekkere Japanse maaltijd en toen we die op hadden was het alweer donker,

Hoewel de conditie na drie weken fietsen volgens mij wel weer een stuk beter is dan toen we wegreden uit Maastricht, waren het toch weer drie pittige dagen op rij met al die hoogtemeters. Na onze vrije dag van morgen houden we de officiële pelgrimsroute voor gezien en buigen we af naar het noordwesten, richting Gerda in La Clie. Daar hebben we drie dagen de tijd voor maar de route moeten we zelf nog gaan samenstellen, dus morgen gaan we tijdens het bezichtigen van Brive ook op zoek naar een geschikte Michelinkaart.

Totaal 1196 km

1. Linda:
    9 september 2019
    Brive komt me heel bekend voor. Het zijn weer typisch franse beelden van de straatjes en de markt. Heel mooi!