Frankrijk 2019, M- & P-route, 12 september - bij Gerda, La Clie, 32 km

12 september 2019 - La Clie, Frankrijk

Het is in Midden-Frankrijk weer prachtig weer geworden, maar toen we vanmorgen op pad gingen was het nog behoorlijk fris. Een duidelijk teken dat de herfst eraan komt en dat kun je in het landschap ook al goed zien. Dat wordt nog eens versterkt door de enorme droogte die hier heerst - er is al bijna drie maanden nauwelijks regen gevallen.

We hoefden vandaag maar een klein stukje meer naar Gerda. Het kiezen van de kortste route over alweer erg leuke kleine weggetjes zorgde er wel voor dat we flink wat hoogtemeters voor de kiezen kregen, maar liefst ruim 500 over dat korte stukje.

Om precies twaalf uur waren we over en we werden verwelkomd door Gerda, Roel, de broer van Erik, zijn vrouw Nel en de bruine labrador Jesse. Het was inmiddels zover opgewarmd dat we buiten op de binnenplaats in de schaduw van de platanen konden lunchen en later op de middag hebben we zelfs nog even gezwommen in het stuwmeer bij Pressignac, met Gerda en haar vriendin Elly. Aan de watertemperatuur kon je goed merken dat het de afgelopen week duidelijk koeler was geweest - alleen het bovenste laagje was redelijk aangenaam.

Behalve dat de was nog moest worden gedaan, was het verder heerlijk bijkletsen en relaxen en vanavond barbecuen. De fietsen staan in de garage en zullen daar wel in blijven staan tot we ze in november weer komen halen, want meenemen in de trein werd veel te ingewikkeld, kan in de meeste TGV’s zelfs niet eens.

Totaal 1344 km

1. José ter Haar: