Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 2 september - C d’H Ecureuil, St. Amand-Montrond, 77 km

2 september 2019 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

Na de toch wat onverwachte regen van gisteren beloofde het vandaag een perfecte dag te worden, 24 graden kalm briesje uit het noorden en vrijwel onbewolkt. Het was lekker koel op de Spartaanse kamer en dankzij het luik ook behoorlijk donker, lekker doorslapen dus. Tegen kwart voor negen bij het ontbijt bleek maar net aan op tijd,  want om 9 uur werd de boel alweer opgeruimd en klaargemaakt voor de lunch. Tijdens het uitchecken werd ik plotseling op mijn schouder getikt; daar stond Gerhard. Hij was er gisteren tijdens het wandelen achtergekomen dat zijn schoenen net niet passen waardoor er twee tenen in de knel komen. Vanmorgen was hij dus liftend verder gegaan en al heel vlot in Nevers aangekomen, alwaar hij eerst op zoek gaat naar een nieuw paar schoenen. Morgen verwachten Pierre & Annie hier ook te arriveren en dan loopt hij woensdag weer met ze mee. Jammer dat hij geen blog bijhoudt, want we zijn wel benieuwd hoe dit allemaal verder gaat lopen (letterlijk en figuurlijk).

Om zeker te zijn van voldoende proviand voor onderweg hebben we in Nevers maar vast even de boodschappen gedaan, dus voordat we de stad achter ons hadden gelaten was het over tienen. De weersverwachting bleek volledig correct en het landschap in de Bercy is een stuk vlakker dan in het gebied waar we gisteren doorheen reden, dus we hebben heerlijk gepeddeld over wegen die zo rustig waren dat we soms schrokken als er weer een auto opdook.

Aanvankelijk gingen we langs het kanaal van de Loire (die is zelf op veel plaatsen niet bevaarbaar) en daarna langs dat van de Allier. Na een kilometer of 20 draaiden we daar ook weg en in het verdere verloop van de route kwamen we meerdere keren over het kanaal van Berry, dat in het begin van de 19e eeuw is gegraven, maar na de opkomst van de spoorwegen in onbruik is geraakt. De infrastructuur, inclusief smalle sluisjes, ligt er nog wel, maar op veel plaatsen staat het kanaal droog en soms is het volledig overgroeid. Alleen vlak voor onze eindbestemming hebben we er een stukje langs gefietst over een gloednieuw fietspad. Wie weet kunnen de Fransen nog een Europees fonds aanboren om het kanaal weer in oude glorie te herstellen.

We slapen vannacht in een mooie Chambre d’Hôtes, die in een voormalige bank zit. We werden zeer gastvrij ontvangen met een biertje en mineraalwater en mochten zelf onze kamer kiezen. Dat werd uiteraard de kamer met ligbad, want vooral Marja vindt niets lekkerder dan even de vermoeide spieren verwennen na een fietstocht. Als bonus heeft de kamer ook nog een massagestoel, dus morgen moet het fietsen wel soepel gaan. Op maandagavond zijn veel restaurants dicht, maar gelukkig konden we bij l’Amandoise wel terecht voor een klassiek Frans 3-gangenmaal, niks mis mee.

Total 880 km