Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 21 augustus - Clos Belle Rose, Haynes FR, 55 km

21 augustus 2019 - Haybes, Frankrijk

Het was gisteravond in de jeugdherberg zoals beloofd heerlijk rustig toen we daar weer aankwamen. Dankzij een vlotte Wifi-verbinding deed het internet het prima, zodat ik na het uploaden van de foto’s nog even naar de Nederlandse televisie kon kijken, want de kamer voorzag niet in een reguliere TV. Er werd in Splendid Palace ook geen ontbijt geserveerd, dus we begonnen de dag met een bezoek aan een ontbijt- en lunchtentje in het centrum van Dinant. De aangeprezen formule: gebakken eitjes met spek, stokbrood met kaas, een chocoladebroodje, koffie, thee en sinaasappelsap, zorgde voor een prima basis voor een dagje fietsen langs de Maas. Het was ook nog eens zonnig en vrijwel windstil, dus wat dat betreft geen klachten

De route was vandaag afwisselender dan de voorgaande dagen. Minder industrie, minder bebouwing, de rivier wordt al smaller en we gingen ook een paar keer weg van de Maas. De eerste keer was dat een mooi fietspad over een voormalige spoorbaan dat een beetje omhoog liep door een bos, waardoor we genoeg hoogtemeters wonnen voor een lekkere afdaling naar de grens met Frankrijk en het stadje Givet. Eenmaal in Frankrijk werden we getrakteerd op een voortreffelijk tweebaans geasfalteerd fietspad. Er zijn op deze route veel meer fietsers onderweg, behalve locals op racefietsen merendeels Nederlanders, ongeveer de helft daarvan op e-bikes.

Het routeboekje waarschuwde al dat we door een tamelijk leeg gebied gaan komen en we werden in Frankrijk meteen geconfronteerd met het verschijnsel van de leeglopende dorpjes. We dachten in Vireux wel een lekkere sandwich te kunnen scoren voor de lunch, maar de enige bakker was al door zijn brood heen en de supermarché was ter ziele. Gelukkig had de bakker nog wel wat zoete dingen, dus daar konden we het wel mee redden. Om teleurstellingen te voorkomen hadden we gisteravond al een kamer geboekt in Haybes, zo op het oog het enige plaatsje onderweg met een redelijk aanbod aan accommodaties en eten binnen een acceptabele dagafstand van Dinant.  55 km is niet echt veel, maar in het kader van de rustige opbouw was het best een goed plan.

We overnachten in een mooie oude villa aan de Maas die niet al te lang geleden is gerestaureerd en is voorzien van een negental gastenkamers. Het dorp is amper de moeite van het bezoeken waard en omdat de eigenaar van Clos Belle Rose het restaurant even verderop ernstig ontried, waren we vanavond opnieuw aangewezen op een pizzeria - die op woensdag ook niets anders dan pizza serveert. Gelukkig smaakten ze uitstekend. Morgen zorgen we wel dat we in een wat grotere plaats eindigen en gaan we onszelf op een echte Franse maaltijd trakteren.

Totaal 192 km

1. Gerard:
    22 augustus 2019
    Hoi Henk en Marja
    Ik volg jullie weer leuk om weer eens iets van je te
    horen zelf zijn wij net in zuid-Frankrijk aangekomen bij vrienden van ons die hier wonen 20 min van Toulon vandaan voor een week
    In Oktober gaan we 8dagen naar New-York veel fiets plezier
    Groet van Gerard de Graaf.