Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 22 augustus - Hotel le Saint Michel, Sedan, 86 km

22 augustus 2019 - Sedan, Frankrijk

Als je door dunbevolkte gebieden fietst - en die heb je in Frankrijk ook best veel - moet je je etappes en overnachtingsplekken nauwkeurig plannen. Spontaniteit en flexiblliteit zijn leuk, want soms wil je korter of langer doorgaan dan je van plan was, maar na de op zich interessante  jeugdherbergervaring in Dinant hebben we toch maar besloten dat het verstandiger is om de avond van tevoren iets te regelen voor de volgende dag. Vandaag wisten we dus dat we ruim 80 kilometer moesten fietsen voordat we in onze kamer in Sedan konden relaxen. 80 kilometer over vlak terrein, daar lachten we een paar jaar geleden nog om. Omdat we beiden echter tot aan ons vertrek een hele tijd hebben gekwakkeld en zelfs antibiotica hebben geslikt, moeten we onszelf een beetje in acht nemen en en dus kiezen voor bescheiden afstanden. Hoe het vandaag ging? Best goed en gek genoeg gaat onze gemiddelde snelheid omhoog naarmate we meer kilometers vreten: van ruim 15 op de eerste dag gingen we vandaag al naar bijna 19 km per uur.

De mooie route hielp ook erg mee. Keurige fietspaden, goed bewegwijzerd, nog steeds grotendeels langs de Maas en heerlijk rustig. Het eerste uur was het nog heel fris. Er stonden lage wolkjes van mist op het water, een heel mooi gezicht. Zijn dat nou witte wieven? Het was aanvankelijk alles groen zover het oog reikte, van bossen, weiden tot zelfs het water van de rivier. Aan weerszijden rezen de Ardense heuvels op, maar die werden allengs lager en verdwenen ten slotte helemaal, om plaats te maken voor meer rurale uitzichten. Onderweg veel mensen op de (race)fiets, veel honden die moesten worden uitgelaten en ook de vissers waren weer in groten getale aanwezig. We hadden ’s morgens bij de bakker in Haybes lekkere sandwiches, appelgebakjes en drankjes ingeslagen en dat hebben we onderweg allemaal op diverse bankjes langs het water en in het bos opgepeuzeld.

Het eindpunt van vandaag was Sedan, een middelgrote stad die zo te zien betere tijden heeft gekend. Ook aan ons hotel Le Saint Michel heeft de tijd geknaagd, maar de kamer is groot en aangenaam koel en het eten in het bijbehorende restaurant was van degelijke Franse kwaliteit. Morgen rusten we hier een dagje uit, om de was te doen en een rondje door de stad te maken.

Totaal 278 km