Frankrijk 2019, Maas- en Pelgrimsroute, 23 augustus - Hotel le Saint Michel, Sedan - rustdag

23 augustus 2019 - Sedan, Frankrijk

De rustdag van vandaag verliep zoals het hoort, lekker rustig. Vrij laat ontbeten en daarna op zoek naar een wasserette. Pressing 34 bleek hier vlakbij te zitten en de vriendelijke mevrouw hielp ons met de uitleg van de machine en de betaalautomaat. Toen de was eenmaal droog was was het al weer tijd om te lunchen. De overdekte markt was niet open, maar daar vlakbij waren wat terrasjes en de boulangerie/patisserie aan hetzelfde plein had een prima formule van broodje, gebakje en drankje voor 7 €.

Sedan is een stadje met ca. 20.000 inwoners dat duidelijk betere tijden heeft gekend. Veel leegstaande winkelpanden en woningen en het ziet er allemaal behoorlijk haveloos uit. Dat is vroeger wel anders geweest. In de Middeleeuwen was het stadje zeer strategisch gelegen aan de Maas en tussen het Duitse en Franse Rijk in. Van halverwege de 15e eeuw tot 1641 is het een zelfstandig prinsdom geweest en ook daarna heeft het nog zeer welvarende periodes gekend.

De strategische ligging was aanleiding voor het bouwen van een enorme vesting (het grootste kasteelfort van Europa) die behoorlijk bewaard is gebleven en het bezoeken meer dan waard bleek vanmiddag. In de loop der jaren zijn er in deze omgeving flink wat veldslagen uitgevochten en in WO-I heeft het fort gediend als gevangenenkamp. Je kunt een flinke ronde door het complex maken, met exposities en overal toelichtingen in drie talen, waaronder (soms wat curieus) Nederlands. Om het voor de bezoekers nog wat aantrekkelijker te maken worden er in de zomer ook twee keer per dag ‘spectacles’ georganiseerd met ridders te paard - alleen niet op vrijdag, dus dat hebben we moeten missen.

We hebben besloten om vanavond In plaats van weer een driegangenmenu een lekkere picknickmaaltijd samen te stellen bij de Leclerq en die op een bankje aan de Maas op te eten. Op zo’n rustdag moet je immers ook een beetje op de calorieën letten.

1. Just:
    23 augustus 2019
    Erg leuk dat jullie weer zo trouw de leuke en interessante reisverslagen schrijven. En ook de fotografie is weer van grote klasse!
    Jullie route zou ik ook wel eens willen doen, maar dan wel met een bootje...

Let’s be careful out there op die fietsen,
    Groeten van jullie trouwe volger Just