Frieslandrondje 2020 - dag 1, Groningen - Dokkum (52 km)

2 juli 2020 - Dokkum, Nederland

Hotel de Abdij, Dokkum

Onder normale omstandigheden zouden we nu vermoedelijk ergens in Verweggistan hebben gezeten. Misschien wel in Alaska na een bezoek aan Jan die in juni zijn proefschrift had willen verdedigen, of in.... Om voor iedereen duidelijke redenen is dit voorjaar allemaal nogal anders gelopen dan normaal en op een paar weekenden in Twente en de Betuwe na hebben we ons beperkt tot het verkennen van de omgeving van de stad Groningen op de racefiets. Tot vandaag dus.

We willen nog niet al te ver weg, zeker niet in het hoogseizoen, en vliegtuigen mijden we nog even tot duidelijk wordt of je je daar infectietechnisch redelijk safe in kunt verplaatsen. Aan de andere kant is het de hoogste tijd voor een tripje, ook al is het maar een week. Pa en Loeki hebben samen twee jaar geleden een rondje door Friesland gefietst en waren daar zeer enthousiast over, dus dat gaan wij ook doen, maar dan zonder kamperen.

Vanmorgen alle spullen ingepakt, nog wat klusjes gedaan en daarna was het wachten tot het regenfront overgetrokken was. Tegen tweeën was het echt droog en konden we op pad. Nog voordat we de straat uit waren, hoorde ik bij elke omwenteling van mijn voorwiel een metalig tikje op straat, alsof er iets vastzat op de buitenband. Een visuele inspectie leverde geen verdachte objecten op, maar een kilometer verderop was de voorband al bijna leeg, dus eerst maar even terug naar huis. Nieuwe binnen- en buitenband eromheen en tegen drieën konden we een nieuwe poging wagen.

Het was inmiddels droog en af en toe zelfs zonnig maar de wind werkte bepaald tegen, kracht 4-5 uit het westen. Dat maakte de eerste etappe tot een duurtraining van bijna 3 uur. Volgens onze Utrechtse spinninglerares Afriet een ideale manier om conditie op te bouwen en het zuurstofopnamevermogen te verbeteren (verhoogde aanmaak van rode bloedlichaampjes). Het enige effect dat we tot nu toe merken zijn spierpijn en zere gewrichten.

De eerste helft van de etappe, tot aan Lutjegast - wereldberoemd omdat Abel Tasman, de ontdekker van Tasmanië en Nieuw-Zeeland er is geboren -, hadden we al eens op de racefiets gedaan. Het vervolg van de route, langs Visvliet, Zevenhuizen, Kollum en Westergeest was nieuw en - afgezien van die alsmaar vermoeiendere wind - erg leuk. Marja dacht wel dat ik wat omwegen had ingebouwd en dat de totale afstand zeker 65 km zou worden, maar dat bleek gelukkig echt niet zo te zijn.

Dokkum is een erg leuk stadje (morgen foto’s) en het hotel is uitstekend. Het bijbehorende restaurant is vorige week nog getest door recensent Hermus van het Dagblad van het Noorden en geheel in orde bevonden. Kwalitatief zijn we het volledig met Hermus eens, uit de kunst qua smaak en mooi opgemaakte gerechten, maar de porties waren wel erg krap voor hongerige fietsers en de tijd tussen de gerechten veel te ruim.

1. Herman Schoenmacker:
    2 juli 2020
    Op naar de 8 van Grou?
  2. Marlon:
    3 juli 2020
    Fijne fietsvakantie!
  3. Rik Noorman:
    3 juli 2020
    Wat heerlijk! Ik fiets daar ook regelmatig, Lutjegast/Visvliet kom ik bijna elke week langs. Mooi gebied om te fietsen!

Heel veel plezier en kijk uit naar de verslagen die jullie schrijven over het mooie noorden!