Frieslandrondje 2020 - dag 2, Dokkum-Harlingen (58 km)

3 juli 2020 - Harlingen, Nederland

Op de wc van mijn zus Linda hangt van alles aan de muur: mooie foto’s van Floor, een snoeischema vol met Latijnse termen, het telefoonnummer van de glazenwasser en: De negen (of zeven?) factoren van mindfullness. Daar moest ik vandaag aan denken toen we alweer de hele dag tegen de wind in moesten fietsen. Dan kun je vloeken, tieren en blazen, maar dat helpt allemaal niets, die wind waait gewoon door. Laat er echter eens Geduld, Eindeloos opnieuw beginnen met een frisse blik en Erkennen wat er is op los en dan moet zelfs een nuchtere aardappel als ik erkennen dat die negen wijsheden nog zo gek niet zijn.

Toen ik dus eenmaal had geaccepteerd dat het waaide en had besloten me niet gek te laten maken, zag ik dat het Friese land veel te bieden heeft. We reden over mooie rustige fietspaden door de weilanden en door lieve plaatsjes als Burdaard en Dronrijp. Kilometerslange bloeiende bermen met korenbloemen, distels, stokrozen, teunisbloemen en een enkele knalrode papaver zorgden al voor prachtige kleuren en daar kwamen de rood- en zwartbonte koeien en de lakenvelders nog eens bij. En alsof dat niet genoeg was, verscheen ook nog eens het bordje Veerpont, waarna we zonder al te lang wachten door twee vriendelijke heren over het Van Harinxmakanaal de werden gezet. Een fietsvakantie is eigenlijk niet compleet zonder een of meerdere pontjes, vind ik.

Ging het dan allemaal van een leien dakje? Nou, er waren wat minder interessante stukken over industrieterreinen bij Leeuwarden en Franeker en het extra leuke omweggetje dat Henk op het laatst verzon, voerde ons door open land, waardoor we ondanks ijverig Eindeloos opnieuw beginnen keer op keer bijna de sloot in bliezen. Maar we hebben het doorstaan en in Harlingen wachtte ons een fijne kamer in Hotel De Eilanden, waar we al eens eerder verbleven. Door al het harde werken hadden we zin in pretentieloos eten in ruime hoeveelheden. Het hier vlakbij aan de Waddenboulevard gevestigde Hoek’s Fish and Food verkocht uitstekende kibbeling, die we met frietjes en rauwkost heel relaxed op onze kamer opaten. Wie weet pakken we morgen weer een hip restaurant met een avondvullend programma waar iedere hap voor je wordt geanalyseerd.

Hoewel het niet echt de bedoeling was om alle Elf Steden in Friesland met een bezoek te vereren, begint het daar nu al wel op te lijken. Na Dokkum deden we vandaag Bartlehiem (geen Friese stad maar wel onlosmakelijk verbonden met de elfstedentocht), Leeuwarden, Franeker en Harlingen aan en morgen voegen we daar respectievelijk Workum, IJlst, Sneek en Bolsward nog aan toe.

Totaal 110 km

1. Just:
    4 juli 2020
    Hadie Henk en Marja,
    Wat leuk dat jullie weer een verslag van een boeiende reis maken.
    Als kind heb ik veel zeilvakanties in Friesland gehad. O.a. In Grou op camping Yn e Lijte. Dat betekent niet voor niets in de luwte, want in Friesland heb je altijd wind tegen. Heeft Henk dat niet verteld?
    Nou bikkels, het weer is de komende dagen nog bar en boos en het fietsen moet wel leuk blijven. Met wind mee ben je zo weer terug in Groningen...
    Hoewel, als je op de fiets al zoveel getrotseerd hebt (b.v. verzengende hitte in de Australische woestijn, en in Amerika achtervolgingen door beren en bosbranden) dan kan wind en regen in Friesland eigenlijk niet de gamechanger worden.
    Groeten en heel veel sterkte, Just
  2. Linda:
    6 juli 2020
    Wat heb ik gelachen om de toepassing van mindfulness bij harde wind! Stoer hoor. Zelf zou ik vanaf windkracht 4 een route met wind in de rug kiezen. Maar ja, ik heb dan ook geen verstand van fietsen, wel van snoeien....
    Liefs en ...hou vol!