Frieslandrondje 2020 - dag 4, Bolsward-Sneek (40 km)

5 juli 2020 - Sneek, Nederland

Hotel Café De Stadsherberg van Sneek

Na al het hondenweer van gisteren en met de weersvoorspellingen voor vandaag hadden we er vanmorgen niet zoveel vertrouwen in dat het een mooie fietsdag zou worden. Maar dat werd het dus wel. Gesterkt door een prima ontbijt en uitgezwaaid door Marit en haar moeder, vertrokken we om tien uur richting Sneek. De wind was nog steeds verschrikkelijk woest, maar we hadden hem het grootste deel van de tijd in de rug, dus we werden heerlijk voortgeblazen door de weilanden. Door drie korte stukken tegen de wind in wisten we wel dat we niet verder naar het zuiden moesten gaan rijden, dus Workum, Staveren, Hindeloopen en Sloten bewaren we voor een volgende keer.

Wat zo leuk is in het Friese land: dat je overal die prachtige Friese paarden ziet, met hun glanzende zwarte vel en sierlijke sokjes boven de hoeven. In deze tijd zijn er ook volop schattige veulentjes, dus het Winschoter paardenmeisje in mij werd weer helemaal levend. Henk maakte er mooie foto’s van. Verder is er natuurlijk heel veel water overal, vandaag voorzien van echte schuimkoppen. De gezellige plaatsjes waar normaal de bootjes aanleggen voor koffie, eten en borrels, waren nu erg stil, een beetje nog door Corona maar vooral omdat varen met deze wind kennelijk niet prettig is. De dame in IJlst die ons koffie en oranjekoek bracht, had dit weekend duidelijk gehoopt op meer klandizie.

Met wat extra lusjes langs de leuke plaatsjes Tjerkwerd, Blauwhuis, Oudega, Heeg, Nijezijl, en Folsgare wisten we vandaag nog 40 km bij elkaar te sprokkelen. Het werd in de loop van de ochtend zowaar nog zonnig, waardoor het landschap om ons heen nog mooier werd. Tegen enen streken we neer in de eetkamer van ons gezellige hotel in Sneek voor een broodje en toen we vervolgens met al onze tassen naar de bovenste verdieping waren geklauterd, vonden we dat het tijd was voor rust. Pas tegen vijven verlieten we onze sfeervolle kamer onder de balken en gingen we Sneek verkennen. De beroemde Waterpoort ligt tegenover ons hotel en daar vlak achter zie je het standbeeld van de man met de hoorn des overvloeds, gemaakt door Stephan Balkhol, in het water staan. Nog een halfuurtje door de stad slenteren langs grachtjes, mooie oude huizen en kerken, toen was het tijd voor een drankje op het terras van Markt 23. We sloten de dag af met een lekkere rijsttafel bij Klein Java.

Totaal 172 km

1. Linda:
    6 juli 2020
    Het zit jullie niet mee met de wind, wat jammer. Vroeger veel gezeild in het Friese en heb daar goede herinneringen aan, vooral met mooi weer en niet te veel wind...hopelijk is het morgen wat beter!
  2. Marlon:
    6 juli 2020
    Leuk Even een stop in Sneek.
    Heb ik 4 jaar gewoond met mijn ouders; lang geleden.
    Hoop dat het weer snel verbeterd; fijne dagen!