Frieslandrondje 2020 - dag 5, Sneek - Zandhuizen (52 km)

6 juli 2020 - Noordwolde, Nederland

B&B Zandhuizen

De Stadsherberg van Sneek was een fijne overnachtingsplek; alleen de kwaliteit van de Wifi liet ernstig te wensen over, waardoor de foto’s van gisteren pas vandaag konden worden geplaatst.

Vanmorgen was de lucht behoorlijk grijs en het waaide nog steeds stevig, maar dat laatste vonden we nu niet erg omdat we weer koers gingen zetten naar het oosten. Tijdens het ontbijt viel er nog een buitje, toen we om kwart voor tien op de fiets stapten was het droog. We hebben het verder ook vrijwel droog gehouden, zij het dat we daarvoor wel een beetje tussen de buien door moesten laveren.  De dreigende wolken nodigden niet uit tot toeristische omwegen, dus tot aan Joure hebben we het fietspad langs de oude Rijksweg genomen, daarna naar Scharsterbrug en over een fraai fietspad verder richting Heerenveen.

Precies om 11 uur stonden we bij Pa van Doren, onlangs 88 geworden, voor de deur. Hij was net weer terug van bakker Lenes. Bij een bezoek aan Pa zorgt hij namelijk voor iets lekkers bij de koffie, meestal oranjekoek versierd met een toef slagroom, een vers vruchtje en een stukje chocola, heerlijk. De tijd vloog voorbij; het regende buiten af en toe, dus zijn we ook blijven lunchen terwijl Pa een zomerstamppotje van De Walvis at.

Rond half 2 gingen we op pad voor het tweede deel van de etappe, door de Stellingwerven naar Zandhuizen, vlak bij Noordwolde. In Noordwolde zelf moesten we even langs de Jumbo en werden we - misschien al wel voor de vijfde keer deze week - aangesproken over onze helmspiegeltjes. De mevrouw die er deze keer naar vroeg drijft de lokale rijwielhandel en daar zijn dus binnenkort de helmspiegeltjes te koop ;)

We hebben een prachtige kamer onder het schuine dak bij Hanneke & Jan, die ook nog eens geweldige gastvrouw en -heer zijn. Hanneke bood aan om voor ons en de andere gasten te koken zodat we er niet weer uit hoefden. Naast de twee jonge Friese e-biketoeristen, Timo en Femke, schoof ook hun uit Den Haag geëmigreerde vriendin Elfriede aan. Het leek wel een beetje op het diner bij L’Esprit du Chemin tijdens onze vorige fietstocht. Veel leuke verhalen, o.a. over het muzikantenbestaan van Jan die nog met Herman Brood had gespeeld en de meeste kroegen in Groningen en omstreken nog wel kende.

Helaas morgen alweer de laatste etappe van dit weekje, want woensdag wordt het schijnbaar een drijfnatte dag.

Totaal 224 km.

1. Kees, Aly:
    15 juli 2020
    Wat dagen later heb ik jullie reisverslagen gelezen en de mooie foto's bekeken! M'n complimenten, hoe mooi is Friesland!