Italië 2018, 5 september - Hotel Alla Corte, Bassano del Grappa

5 september 2018 - Bassano del Grappa, Italië

De eerste echte fietsdag! De voorbereiding was als vanouds: buikje vol eten van het ontbijtbuffet, tassen inpakken, fietspakjes aan, bidons vullen en de zwarte tas vullen met proviand. De rest van de spullen gingen in de auto, daar past Waldo van Ducca di Dolle op totdat wij hier op 12 september weer terugkomen.

Het Italiaanse landschap liet zich de hele dag van zijn beste kant zien. Flinke heuvels met wijnstokken zover het oog reikt, groene dalen en om de paar kilometer een mooi oud dorpje. De route wordt aangeprezen als vrijwel vlak, maar dat komt dan misschien morgen. Vandaag was het behoorlijk klimmen geblazen, wat samen met het heerlijk warme weer zorgde voor flink wat zweetdruppels. Maar geen nood, de benen werkten goed mee en na een kilometer of vijfendertig kwam er precies om lunchtijd een leuk restaurantje met terras in beeld. De aardige serveerster toverde in een mum van tijd een tweegangenmaaltijd op tafel met pasta aglio e olio en zucchini e salsiccia, een salade caprese en een schaaltje vers gebakken artisjokken.

Het laatste deel naar Bassano del Grappa herbergde nog een smerig steil weggetje, maar dankzij de opwekkende leuzen op het plaveisel: hou vol! Maria en de Here Jezus steunen u! kregen we die er ook onder. Ten slotte een flink stuk door de buitenwijken van de stad en over een rotsig fietspad langs de rivier de Brenta, toen bereikten we het hotel dat Trap Reizen voor ons had gereserveerd: Bike Hotel Alla Corta.

Ik wilde na de douche, het uitblazen en het appen met het thuisfront eigenlijk lekker in de grote airconditioned kamer blijven, maar Henk vond dat we Bassano del Grappa niet mochten verlaten zonder de Ponte Vecchio en het historische centrum te hebben bezocht - evenals een jaar of drie geleden overigens. En eerlijk is eerlijk, het was de moeite waard: we hebben heerlijk een glaasje prosecco gedronken op een van de vele sfeervolle pleinen, diverse stijlvol geklede Italianen bewonderd en flink wat medefietsers gespot.

Om niet in het donker terug te hoeven fietsen naar ons niet echt centraal gelegen hotel, aten we in het restaurant dat bij het hotel hoort een prima pizza. Nu nog even dit verhaaltje op de blog zetten, dan gaan we daarna lekker Netflix kijken op de I-pad.

1. Gerard:
    5 september 2018
    Hallo Henk en Marja
    Leuk om jullie reis weer te volgen en nu dicht bij
    Hopende dat jullie een mooie tijd gaan beleven in Italië
    Marja zelf geniet ik elke dag van pensioen ben echt blij dat ik er eerder ben gestopt met werken en op tijd.
    Groet Gerard de Graaf
    Ps ik volg jullie op de voet
  2. Floor:
    5 september 2018
    Wat heerlijk dat jullie weer op pad zijn en leuk dat jullie het weer bij houden op de blog. Geniet er van en veel plezier de komende weken!
  3. José ter Haar:
    6 september 2018
    Dat wordt nog een lastige, Marja. Niets kunnen kopen omdat jullie de komende week op de fiets zitten.
  4. Rik Noorman:
    7 september 2018
    Wat leuk om weer te lezen! veel plezier!