De kou ontvluchten - 6 december 2021 - Citizen M Hotel, Schiphol

6 december 2021 - Faro, Portugal

De nacht in Villas Barrocal was donker en stil, dus we hebben goed geslapen. René en Marja waren al een hele tijd op toen we elkaar om tien uur buiten voor de deur troffen - zij zijn zeer Corona-alert, dus binnenshuis zijn ze alleen met zijn tweetjes - om ervaringen uit te wisselen, onder andere over de superdeluxe badkamer in onze huisjes. Wow, na vijf dagen op een halve vierkante meter en achter een plakkend gordijn gedoucht te hebben, was het gisteravond heerlijk om in een spiksplinternieuwe marmeren cabine van alle kanten besproeid te worden met goed warm water. Zo lekker dat we er vanochtend nog een keer gebruik van hebben gemaakt. Daarna was het inpakken en wegwezen, nagezwaaid door René en Marja. We hebben het ontzettend gezellig met ze gehad!

Omdat het vliegtuig vandaag pas om 10 over 7 ’s avonds vertrekt, konden we mooi nog een toeristische attractie meepakken: Silves, een mooi stadje met een middeleeuws kasteel.

Vanaf het moment dat we de stad binnen liepen, was duidelijk wat het thema van vandaag zou worden: de ooievaar. Overal zag je die prachtige vogels zitten en hun geklepper was niet van de lucht. Toen we een foto van drie nesten naast elkaar naar de familie-app stuurden, grapte Elske: ‘Allemaal even lunchpauze van het baby’s rondbrengen’. Ik vraag me af hoe lang die mythe over waar de kindjes vandaan komen, nog tot ons cultureel erfgoed blijft behoren…

Zoals René ons al had voorspeld, was Silves buitengewoon charmant. De vestingmuren met daarbinnen de deels herbouwde restanten van het Islamitische kasteel dat er in de 12e eeuw heeft gestaan, waren erg mooi en je kon vanaf de kantelen heel ver kijken. Op een terrasje in de zon aten we een broodje met koffie en milkshake en vooruit, de laatste twee pasteis de natas van deze vakantie. Linda appte me dat het in Nederland akelig koud is, dus bleven we extra lang zitten om zoveel mogelijk zon op te slurpen, tot het echt te warm werd. Toen wandelden we kriskras door Silves en spotten het ene na het andere kleurrijke huis en ja, ook heel veel ooievaars.

Nu zitten we op het vliegveld, ruim op tijd omdat alles, behalve het vinden van een benzinepomp om de huurauto vol te tanken, lekker vlot verliep. Faro Airport is klein en er zijn maar weinig mensen, dus zullen we ook wel vlot kunnen inchecken. Er moet nog wel een gezondheidsverklaring komen, maar dat zijn dan ook de enige Corona-eisen die aan ons gesteld worden.

Wij hebben genoten van tien dagen Portugal, dat voor ons, afgezien van een lang weekend Lissabon, een nieuwe bestemming was. We zijn vast van plan om er nog eens naartoe te gaan!

1. Just:
    6 december 2021
    Hoewel ik dit keer geen reacties heb geplaatst (Hanneke: ‘dit keer geen flauwe grappen of opmerkingen’) heb ik dit reisverslag weer met veel plezier gelezen.
    Welkom terug in koud en nat Nederland.
  2. Linda:
    6 december 2021
    Fijn dat ook de laatste dag geslaagd was. Goede reis en welkom terug in Grunnen!