Losse Eindjes 2021 - 14 juni 2021 - Hotel Ludiek Eten en Slapen, Havelte - 86 km

14 juni 2021 - Havelte, Nederland

Dit was alweer de negende dag op rij dat we in het zadel zaten en dat is in flagrante strijd met het principe dat je iedere zes of zeven dagen een rustdag moet inlassen. Dan kunnen je spieren en andere weefsels tot rust komen en de dag erna merk je dat het fietsen gemakkelijker gaat. Schijnt wetenschappelijk te zijn aangetoond. Maar ja, een fietsvakantie van maar tien dagen en dan toch het rondje vol willen maken, dan trap je wel door, anders heb je gelijk weer een los eindje te pakken.

De reis ging vandaag van Nunspeet naar Havelte, met een pontje om over de IJssel te komen. Dat pontje vertrok uit Zalk, de pittoreske woonplaats van het ooit landelijk bekende kruidenvrouwtje Klazien, die in de tachtiger jaren van de vorige eeuw als Berendien uut Wisp door Wim de Bie werd geparodieerd in Keek op de Week. Helaas viel er in Zalk verder niets te lachen: de motor van het veer was kapot, dus de kapitein kon niet overvaren. ‘Doar hei je ’t gedonder al’, sprak een medefietser. Dat betekende een flinke omweg via Kampen, waar ze wel een brug over de rivier hebben gemaakt. Daarna reden we, in tegenstelling tot het bosrijke eerste deel, steeds door de polder, waar gelukkig ook van alles te zien was: klaprozen in paars, roze en rood, korenbloemen en in het slootje langs de weg waterlelies en lisdodden. En ganzenfamilies en luid kwakende kikkers in diezelfde slootjes en vaarten.

Na een aantal uren werd duidelijk dat onze 65- en 66-jarige lijven het niet eens waren met de voortdurende dagelijkse inspanning. De gebruikelijke plekken: zitvlak, rug, schouders en knieën begonnen steeds meer te protesteren, ondanks (meestal) een prettig rugwindje en de aangename temperaturen. Regelmatig even van de fiets hielp wel even, maar we waren toch erg blij dat het bordje Havelte, 7 km, in beeld kwam. Wij logeren vannacht in Hotel Ludiek Eten en Slapen. De kamer is inderdaad kleurig en hip ingericht en vanavond gaan we testen of het eten ook het predicaat ludiek verdient. Maar eerst even bijkomen na 86 kilometer hard werken.

Totaal 625 km

1. Just:
    14 juni 2021
    De losse eindjes naderen alweer hun einde. Alweer genoten van jullie verhalen en zeker ook van de uitstekende foto’s. Ik had nog een stille hoop op wat spektakel in de laatste etappes, maar zelfs de wolven op de Veluwe, of de goudjakhals, hebben jullie dus niet achterna gezeten.
    Hanneke wil trouwens dat wij binnenkort vanuit ons vakantiehuis op Texel ook lekker gaan fietsen, waarbij ik vermoed dat een culinair terras wel eens het ‘keerpunt’ van de fietstocht zou kunnen zijn…
    Sterkte met de laatste loodjes, groeten Just