Losse Eindjes in NL 2021 - 6 juni 2021 - Logement Doosje, Warfstermolen - 69 km

6 juni 2021 - Kollumerland, Nederland

Losse eindjes? Ja, er lagen twee onafgemaakte projecten op de plank en het is altijd leuk om een doel te hebben, zelfs als het ‘slechts’ gaat om een tiendaagse fietsvakantie in eigen land. Het eerste en langst geleden losse eindje was de laatste etappe van het Fietserpad, van Groningen naar Pieterburen. Jaren geleden reden we deze route vanuit Eijsden in Zuid-Limburg noordwaarts, iets waar onze vrienden Kees & Aly afgelopen donderdag aan begonnen zijn.  Geen idee meer waarom we destijds in de stad Groningen stopten en de tocht niet afmaakten. Wel staat goed in het geheugen gegrift dat we op die dag de fietsen met alle tassen eraan al in de trein naar Amersfoort hadden gezet en dat ik in de deuropening stond te kijken of Henk er al aankwam met de kaartjes. En dat ik toen iemand over het perron voorbij zag rennen met de stuurtas van Henk in zijn handen en me realiseerde dat we Henks fototoestel en onze paspoorten kwijt waren.

Vandaag gingen we vanuit ons eigen Groningse huis op pad naar Pieterburen. Dat het licht miezerde mocht de pret aanvankelijk niet drukken, totdat Henk een door de regen glad geworden veerooster niet helemaal recht aanstuurde en onderuit ging. Dat deed pijn! Maar de botten waren zo te zien nog heel. Doorploeteren dus maar door de regen. Tegen de tijd dat we in Winsum aankwamen, stond het water mij in de schoenen en was mijn broek geheel doorweekt. Gelukkig wonen Rik en Nans met hun kinderen Mick en Lola in dit mooiste dorp van Nederland en konden we koffiedrinken en opdrogen in hun gezellige keuken. Een eerste inspectie onder Henks kleren leerde dat de schade beperkt was tot een paar flinke schaafplekken. Na een uurtje moest de reis toch maar worden voortgezet, hoewel het nog steeds miezerde, maar toen we in Pieterburen aankwamen was het droog en werd het iets warmer. Het eerste losse eindje is dus vastgemaakt! Daarna met een boog langs het Wad en Kloosterburen/Leens/Ulrum, waar Henk zijn roots van moeders kant liggen. Op weg naar Warfstermolen, net in Friesland, waar Logement Doosje ons een sfeervol onderkomen biedt in de kleurrijk ingerichte kamer met als thema “Geisha”. We hebben behang met kersenbloesems en vanuit het bed kijken we naar een enorm schilderij van zo’n mooie Japanse dame. Onderweg hadden we in Zoutkamp bij visboer Postma al een visje gegeten, want Doosje ligt in de middle of nowhere en ze koken op zondag helaas niet voor gasten. Sterker nog: eigenaren Dina en Bennie gingen zelf ook bij Postma eten.

Na het douchen, nog een klein hapje eten en de nieuwste aflevering van The Handmaid’s Tale op de iPad, zal het wel niet lang duren voordat we gaan genieten van een rustige eerste nacht van dit kleine nieuwe avontuur. Morgenvroeg moet blijken of Henks geblutste fysiek de opmaat naar het volgende losse eindje, de voltooiing van de Elfstedentocht van vorig jaar, aankan.

1. Aly:
    6 juni 2021
    O jee regen en ook nog eens uitglijden, dikke pech!! In Roermond was het droog en scheen de zon beperkt! Morgen onze volgende etappe richting Boxmeer. Voor jullie op naar het mooie weer en zonder al te veel pijn Henk. Groeten, Kees, Aly
  2. José ter Haar:
    6 juni 2021
    Hé lieverds, dat alle losse einden de komende tien dagen aan elkaar geknoopt moge worden.
    De weersvooruitzichten zijn in elk geval een stuk beter dan vorig jaar.
    Enjoy! X
  3. Greet Oosterhuis:
    7 juni 2021
    Geweldig, even een aantal dagen mee kunnen reizen. Misschien komen jullie in de buurt van Pingjum. Vanaf 5/6 tot 3/7 Kunst achter Dijken, wandeling (fietsen kan ongetwijfeld ook) rond Pingjum langs 30 kunstwerken. Houd elkaar op de been en op de fiets! Greet
  4. Marlon:
    7 juni 2021
    Hé wat naar Henk dat je zo bent onderuitgegaan. Gelukkig geen ernstige gevolgen.
    Er komt weer heerlijk droog en zonnig weer aan! Fantastisch fiets weer. Succes!
  5. Astrid:
    16 juni 2021
    Ik was een beetje druk de laatste week. Lees nu pas dat Henk dus gevallen is... Hoop dat het allemaal goed is hersteld. Ik ga nu naar dag 2:)