Losse eindjes in NL 2021 - 7 juni - De Stadsherberg, Sneek - 69 km

7 juni 2021 - Sneek, Nederland

Wat een ‘bjusterbaarlik’ mooie dag vandaag! Gisterenavond had ik er nog weinig vertrouwen in. Het voelde alsof ik tijdens die valpartij een spiertje in mijn lies had verrekt en ik kon mijn linkerbeen amper optillen van de pijn. 400 mg ibuprofen erin, heerlijk geslapen en vanmorgen geen centje pijn meer.

Dina had een heerlijk ontbijt gemaakt, pistoletje met gekookt ei, avocado en gerookte zalm en daarna yoghurt met cruesli en flink wat vers fruit. Om kwart voor 10 gingen we weer op pad, nog niet heel warm maar stralend zonnig en een briesje uit het noorden. Ik had de app ‘fietsknoop’ een route laten maken naar Grouw, met als bonusoptie door naar Sneek. Met fietsknooppunten ga je zelden in een rechte lijn, maar ze zoeken wel zo veel mogelijk de leuke fietspaadjes of rustige achterafweggetjes op. Op de vakantiefietsen is het ook geen probleem als er af en toe een klinkerweggetje of een schelpenpaadje tussen zit. De route voerde door het hart van Friesland en was uitzonderlijk vlak - wel 34 hoogtemeters, dat was omdat we zo af en toe een brug of een viaduct over moesten.

De eerste attractie was Burum, waar het grondstation van Inmarsat zit, belangrijk steunpunt voor mariene navigatie, maar beter bekend als het zogeheten ‘afluisterpark’ van de AIVD/MIVD. Er wordt gesteggeld over de continuïteit van het complex omdat het op de 3,5 GHz-band opereert en die is ook nodig voor telecommunicatie via 5G. Daarna langs allerlei kleine dorpjes richting het Friese merengebied. Het maaiseizoen is wat later begonnen door het koude voorjaar, dus er waren nog heel veel geel en roze gekleurde weilanden en de bermen zijn helemaal schitterend. Boven Drachten langs, en daarna links de Wijde Ee en rechts NP de Alde Feanen. Er zijn in dat gebied geen doorgaande wegen dus je hebt een paar veerpontjes nodig om in Grou(w) te komen. Alhoewel ik er jaren vlakbij heb gewoond, was ik nog nooit in het oude centrum van deze watersportplaats geweest. Klein maar zeer de moeite waard, net als onze broodjes bij ‘Amicaal’.

Het lijf protesteerde nog helemaal niet (dat van Marja ook niet, b.t.w.), dus het laatste stukje naar Sneek kon er nog prima bij. Eerst richting Irnsum (woonplaats van Atsje Keulen-Deelstra) en Terhorne en dan boven het Sneekermeer langs over de ‘Griene Dyk’, een voormalige zeewerende dijk (uit de 12e eeuw!) die erg populair is bij fietsers.

We zitten nu weer in de Stadsherberg in Sneek, waar we vorig jaar vanwege het beroerde weer ons rondje hadden afgebroken, toevallig ook nog een in de dezelfde kamer ;). Vanaf morgen het 2e losse eindje.

Totaal 138 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerard:
    7 juni 2021
    Hoi Henk en Marja,

Leuk om jullie verslag te lezen over het mooie Friesland, het is een hele mooie provincie daar mijn ouders er vandaan komen.
    Dus geniet ervan met dit mooie weer mijn tante en Oom wonen er nog en wel in het plaatsje Paesens-Moddergat dat is het laatste dorpje ( je kan het geen dorpje noemen) van Nederland dan val je van de kaart.

Groet Gerard
  2. Astrid:
    16 juni 2021
    Gelukkig was de pijn voorbij.
    Wat is het weer leuk om jullie belevenissen te lezen.