Losse Eindjes in NL 2021 - 8 juni - Herberg Boswijck, Wijckel - 65 km

8 juni 2021 - Wijckel, Nederland

“Op wereldreis in Waterland” zag ik vandaag op een bord staan naast de weg. En zo voelde het vandaag ook echt. Op de fiets ervaar ik altijd een enorm gevoel van vrijheid, en ondanks dat we nu nog gedwongen zijn om in eigen land te blijven, smaakt het al naar meer, naar de grote wijde wereld. En ja, waterland! Friesland is ontzettend waterrijk, maar anders dan zeilers en schaatsers vermijden fietsers direct contact met het water. Bij het plannen van je route is het dus van belang dat je een beetje handig om die plassen heen rijdt. De routemeester heeft daarom bepaald dat we vandaag maar drie van de vier resterende steden aandoen en dat we Stavoren voor morgen bewaren.

Het begon gelijk al goed met een prachtig fietspad door de weilanden naar IJlst. Al snel kwam de eerste nieuwe stad in beeld: Workum. Een mooi plaatsje met goed bewaard gebleven oude huizen. Het Jopie Huismanmuseum lijkt me echt iets voor een zussenuitje, niet Linda? Hindeloopen was de volgende bestemming, ook al zo beeldig. Ze hebben er bovendien een goed restaurant, De Hinde, met een prettig terras, waar schoonzus Marlon een paar dagen geleden enthousiast over schreef in haar Polarsteps-verslag. Daar streken we dus neer voor de lunch: lekkere soep en mooie en smakelijk klaargemaakte hoofdgerechten, met asperges en allerlei kleurige groenten. Zo lekker, in het zonnetje zitten en je weer eens verbazen in hoeveel verschillende uitvoeringen Onze Lieve Heer de mens heeft geschapen.

Na Hindeloopen reden we langs de IJsselmeerdijk naar het zuiden naar Molkwerum, waar we afsloegen naar Warns en Hemelum, om ten slotte via Rijs en Balk in Sloten te eindigen. Dat laatste stadje vond ik het mooiste van allemaal, vanwege het grachtje met al die bijzondere geveltjes en natuurlijk het kanon op de berg. Bij dat gigantische kanon werden Jan en Elske jaren geleden op de foto gezet, tijdens hun eigen Elfstedentocht op de fiets met opa Jan en oma Epke. Natuurlijk ging er even een soortgelijk fotootje naar de family app.

Ik eindig dit verslag weer met natte haren in bed, ditmaal in Herberg Boswijck in Wijckel. Omdat de middagmaaltijd in Hindeloopen best uitgebreid was, gaan we de kamer vandaag niet meer verlaten en eten we alleen nog een bij de supermarkt gescoord broodje en een heleboel fruit.

Totaal 203 km

1. Titia Sikma:
    9 juni 2021
    Wat een mooie plaatjes van het heitelan!
    En wat een geluk dit weer !