Nazomeren in Scandinavië - 24 augustus 2022 - Dag 7: Clarion Fregatten, Varberg, SE (64 km)

24 augustus 2022 - Varberg, Zweden

We werden vanmorgen wakker gemaakt door de stralende zon die precies via een klein raampje in de kamerdeur op ons bed scheen, alweer mooi weer! Na het ontbijt van vanmorgen kon deze dag eigenlijk al helemaal niet meer stuk. Gisteren hadden we ervoor gekozen om het echte ontbijt te doen en dat kon pas om 9 uur. Als we vroeger hadden willen vertrekken zou het ontbijt in de koelkast klaarstaan, maar dan waren we van alles misgelopen. Onze tafel was gedekt in een van de kamers van de woning van de familie, die vol hing met portretten van de voorouders van Daniël, de echtgenoot van onze fantastische gastvrouw Ulrike. Toen we binnenkwamen werd duidelijk dat ze zich enorm had uitgesloofd in de keuken en ze was zelfs nog bezig met het laatste gerecht. Bijna alles was van scratch gemaakt en veel producten kwamen uit eigen tuin. We begonnen met een broodje met garnalensalade, gevolgd door een omelet met ham en basilicum, gewokte groenten, Zweedse worstjes en gehaktballetjes, komkommers en tomaatjes, een yoghurtdrankje met bosvruchten en zelfgebakken mueslibrood. Er was nog veel meer, dus we moesten ook een goed gevuld lunchpakket klaarmaken voor onderweg ;)

Inmiddels was Ulrike klaar in de keuken en vertelde ze wat over zichzelf en de geschiedenis van het huis en de boerderij. Ze was zelf dochter van een varkensboer in de buurt van Falkenberg en had Daniël in haar studietijd ontmoet in een taxi. Daniel is de oudste van drie zonen van de toenmalige directeur-eigenaar van Berte’s Qvarn, een van de oudste grote familiebedrijven in Zweden, maar ook een van de modernste. Ze produceren onder andere het havermeel voor Oatley, een hippe producent van havermelk. Een van de andere broers zit in de directie, Daniël is zelf bij de politie gegaan en heeft het daar zo druk mee, dat hij zelden thuis is. Ulrike had geen zin om thuis duimen te draaien en heeft de oude boerderij, die al tientallen jaren niet meer werd gebruikt, langzamerhand omgetoverd tot de B&B en de kamers heel consequent ouderwets maar wel comfortabel ingericht. Daarnaast staan er nog twee kleine huisjes op het terrein, die ook tot de B&B behoren. In het hoogseizoen herbergt ze elke dag 16 gasten, nu wordt het alweer een stuk rustiger. Daarom heeft ze gelukkig ook tijd voor haar andere passie, professioneel muziek maken en zingen - op bruiloften, begrafenissen en soms in luxe hotels. Tot haar grote genoegen waren wij wel geïnteresseerd in een kort privéconcert in een van de andere kamers. Voor de buitenlandse gasten zong Ulrike twee Engelstalige liedjes: ‘I do it for you’, bekend van Bryan Adams en ‘That’s what friends are for’, bekend van Dionne Warwick. Als er 20 jaar geleden al ‘Sweden’s got talent’ was geweest, was het met Ulrike misschien heel anders gelopen……

Om half elf zaten we uiteindelijk op de fiets. Na een lekker klimmetje konden we de route weer snel oppakken. Vandaag wel bijna uitsluitend rustige wegen en mooie paden langs de kust. Falkenberg heeft een mooi oud deel met goed bewaard gebleven houten huisjes, waar we even hebben rondgewandeld en daarna kwamen we nog door een paar leuke dorpjes en langs wat haventjes. Om een uur of een was het ontbijt ver genoeg verteerd om een plekje voor de lunch te zoeken. We namen op goed geluk een afslag naar zee en vonden een prachtig strandje waar nog vijf andere mensen waren.

We hadden nog niet geboekt voor vanavond, maar hadden een vrij nieuw complex met vakantiehuisjes in Apelviken gezien. Fors aan de prijs, maar verder leek er in de buurt van Varberg niet veel keus te zijn, dus daar maar eens kijken. Het was in praktijk nog mistroostiger dan we op basis van de plaatjes al dachten - dus blij dat we ons niet hadden vastgelegd. In Varberg zelf was er inmiddels weer plek in het Clarion Fregatten hotel, waar we ook konden ontbijten en dineren, bingo!

Het was nog vroeg genoeg om even op het strand te liggen en een stukje te zwemmen en daarna was het slechts vijf km naar het hotel, dat vlakbij de beroemde vesting van Varberg ligt. Ondanks de stijve benen en het heerlijke bed hebben we daar na het eten nog een kijkje genomen - zeer de moeite waard.

We gaan deze absolute topdag afsluiten met ‘De Slimste Mens’ en daarna gaan de lichten vermoedelijk snel uit.